print

Spesialbestilling og privatimport

Ønsker du å bestille en vare du vet er tilgjengelig hos en importør, eller ønsker du å importere en vare på egen hånd? Her er de mest stilte spørsmålene.

Jeg ønsker å bestille varer som ikke står i noen bestillingsliste, men jeg vet at en grossist har mulighet til å skaffe varen. Hvordan går jeg frem for å bestille?
Dette kalles en spesialbestilling. Det er viktig at du sjekker med aktuell importør/grossist om varen er å få tak i, og at de har det antallet du ønsker. Grossisten gir deg også Vinmonopolets utsalgspris. Når dette er klart sender du inn spesialbestillingsskjema til kundesentret spesialbestilling@vinmonopolet.no Kundesenteret tar kontakt med grossisten for å få bekreftet ordren før varen blir bestilt til ditt Vinmonopol. Behandlingstiden varierer etter hvor raskt varene kan leveres og hvor kjapt grossisten gir oss nødvendig informasjon.

Jeg ønsker å gjøre en bestilling på en vare jeg vet ikke kan skaffes i Norge. Hvordan går jeg frem? 
Dette vil være privatimport. Fra 1. Juli 2009 kan du importere øl, vin og brennevin til privat bruk uten å søke om tillatelse på forhånd. Se informasjon fra Tollvesenet.

Dersom du ønsker det kan Vinmonopolet foreta importen på vegne av deg. Ta kontakt med Vinmonopolets kundesenter, som administrerer ordningen. Kundesenteret har telefon 04560, e-postadresse kundesenter@vinmonopolet.no og faksnummer 22 01 51 90.

Hva gjør jeg for å bestille?
Ta kontakt med Vinmonopolets kundesenter, som administrerer ordningen. Kundesenteret har telefon 04560, e-postadresse kundesenter@vinmonopolet.no og faksnummer 22 01 51 90.

Vi trenger opplysninger om:
· Navn på produktet og eventuelt årgang
· Navn på produsent og adresseopplysninger

Hva koster det?
Vinmonopolet beregner ingen ekstra avanse for tjenesten, men tilsvarende produkter som allerede finnes i våre lister vil være forholdsvis rimeligere enn merker som privatimporteres. Dette skyldes i hovedsak høye transport- og ekspedisjonskostnader som påløper utenfor Norge.

Endelig pris vil først være klar når alle opplysninger er innhentet fra produsent og speditør.

Det er flere forhold som avgjør hva sluttprisen blir per flaske, blant annet antall flasker som bestilles, alkoholinnhold, flaskevolum, land det eksporteres fra, transportkostnader fra produsent til lokal godsterminal osv. 

Det er mulig å tilleggsbestille termovogn for transporten og ekstra forsikring utover standard transportforsikring.

Det settes ikke noe minstekrav til antall flasker som bestilles.
Alle bestillinger om privatimport må forhåndsbetales.

Vi har laget en kalkulator som hjelper deg å beregne hva det vil koste å importere produkter som ikke selges av Vinmonopolet. Den utregnede prisen er en cirka-pris som gis med forbehold, men den gir en god indikasjon på minimumspris.

Gå til Vinmonopolets privatimportkalkulator.

Hvor lang tid tar det?
Det er flere faktorer som spiller inn, men normalt vil det ta fire til seks uker fra bestilling. Dette avhenger av avstand varene skal sendes og lokale transportørforhold Vinmonopolet ikke kontrollerer.

Relaterte filer