Tilbake
Om ossBærekraft

Bærekraft i drift og anskaffelser

Vinmonopolet jobber systematisk med bærekraft i innkjøp og drift av våre om lag 350 butikker.
lager-papppresse.jpg

Offentlige anskaffelser

Vinmonopolet jobber for bedre arbeidsforhold i leverandørkjeden og for å minske klimautslipp, ikke bare i vin- og brennevinsindustrien. Dette gjelder også produkter og tjenester som kjøpes inn til Vinmonopolets drift. Slike varer og tjenester kjøpes inn etter Loven om offentlige anskaffelser, altså et annet lovverk enn det som gjelder for alkoholholdig drikke. Hver anskaffelse Vinmonopolet gjør blir vurdert ut ifra risiko, størrelse og relevans. 

Vi har utviklet et rammeverk for bærekraft i Vinmonopolets innkjøp av produkter og tjenester. Formålet er minst mulig miljø- og klimapåvirkning, og anstendig arbeid og menneskerettigheter i leverandørkjeden.

Vinmonopolet er medlem i Etisk Handel Norge og Svanens innkjøperklubb, som begge er gode sparringspartnere på dette feltet. Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin liste over risikoprodukter, og deres veiledning for å unngå arbeidslivskriminalitet og sosial dumping, er også viktige hjelpemidler for oss. 

Kravene til bærekraft tilpasses hvert enkelt anbud. Vi jobber tverrfaglig med anskaffelsesprosessen og sørger for at relevante fagpersoner er involvert, både ved konkurranseutforming og i oppfølging av våre krav. 

Miljøfyrtårn

Vi jobber kontinuerlig for å gjøre driften av våre butikker mest mulig miljøeffektiv. Alle våre butikker og vårt kjedekontor er sertifisert som Miljøfyrtårn.  Dette betyr at alle enheter i Vinmonopolet jobber bevisst og målrettet for å redusere energibruk, avfall, reisevirksomhet m.m. 

Bærekraftskonsulenter

For å nå målet om å være best på miljøeffektiv drift har vi etablert en gruppe bærekraftskonsulenter. Dette er 13 motiverte butikkansatte fra hele landet som har et særskilt ansvar for å hjelpe de øvrige butikkene i sitt distrikt med bærekraftsarbeidet. 

Bærekraftsarbeidet innebærer tett oppfølging og overvåking av butikkenes løpende prestasjoner innen HMS, avfallshåndtering, energibruk, innkjøp av kontorrekvisita, opplæring av ansatte samt butikkens utvalg av produkter med bærekraftselementer.  

Vi arbeider spesielt med å begrense avfallet fra butikkene. Butikkene sorterer og resirkulerer det de måtte ha av avfall, og har dialog om hvordan avfall kan reduseres. Dette handler eksempelvis om å påvirke leverandører og produsenter til å kutte ut unødvendig emballasje, for eksempel plastemballasje inni pappesker.

Bærekrafts konsulentene jobber også med å redusere energibruken i butikkene, ved å følge med på svingninger i forbruket og ved å skru av lys, varmeapparater og annet når det strengt tatt ikke bør brukes. Videre sikrer de at tidsfrister blir overholdt og at kvaliteten på butikkenes arbeid med bærekraft er tilfredsstillende.