Tilbake
Salgstall

Vinmonopolets salgstall 2024

Kort oppsummering og lenke til salgstallene for Vinmonopolet i 2024.

1. tertial  

Vinmonopolet solgte 27,1 millioner liter drikkevarer i løpet av årets fire første måneder, tilsvarende en nedgang på fire prosent målt mot samme periode i fjor.

- Det var 100 salgsdager i år, mot 99 i fjor. Noe av nedgangen kan tilskrives dette. Noe av nedgangen må også sees i sammenheng med en generell normalisering i salget etter pandemien, sier Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet.   

En lang og krevende vinter værmessig bidrar trolig også til å forklare deler av salgsnedgangen.

- Ekstremvær som store snøfall, orkan og underkjølt regn – som det har vært mye av i vinter i hele landet – innebærer redusert salg på grunn av redusert fremkommelighet, sier Nordahl.

En rekke hyttekommuner er blant dem med størst nedgang. Dette indikerer lavere hyttebruk denne vinteren enn de foregående, hvilket igjen både kan skyldes normalisering etter pandemien eller en krevende vinter med mye snø og kulde, eller en kombinasjon av disse to faktorene.

Tidlig påske forklarer også noe av nedgangen.

- Mange benyttet nok muligheten til å feriere i varmere strøk, mens en rekke kysthytter fortsatt ikke var sesongåpnet på grunn av lave temperaturer, forklarer Nordahl.

Videre har flytrafikken til utlandet markert vekst denne vinteren, opp 11 prosent for perioden januar - mars. En vekst for flytrafikken og tilhørende taxfreesalg innebærer erfaringsmessig stagnasjon eller nedgang for Vinmonopolet.

På tross av den lange og kalde vinteren er det større relativ nedgang for rødvin – som normalt øker sin popularitet i kulda – enn for hvitvin og rosévin.

Rødvin, Polets største kategori, står for 45 prosent av salget, men hele 73 prosent av nedgangen for 1. tertial. Totalt er rødvin ned 7 prosent til 12,4 millioner liter for perioden. Målt i liter er nedgangen størst for italiensk rødvin, kategorien ned 375.000 liter til 4,2 millioner liter for perioden januar – april.

- Interessant nok øker salget av rødvin fra Libanon, Tyskland og Georgia i et marked som faller; nordmenn er nysgjerrige og jakter nye smaksopplevelser, sier Nordahl.

Hvitvin, Polets nest største kategori, er ned 3 prosent til 6,6 millioner for første tertial. Frankrike har passertTyskland og er nå det største hvitvinslandet i Norge. Mens det er vekst for franske hvitviner, er det nedgang for tyske. Det er mye dynamikk i hvitvinsalget, markert vekst for enkelte land – som Chile og Portugal; men også betydelig nedgang for andre land, som eksempelvis Italia, Sør-Afrika og Østerrike.

Musserende er ned 5 prosent, mens det er nullvekst for rosévin for første tertial. Sesongen for begge disse kategoriene starter imidlertid når varmen kommer i april/mai. Det er derfor grunn til å forvente sterkere tall for begge disse kategoriene i månedene som kommer.

Salget av brennevin gikk ned med 4 prosent i første tertial. Det er nedgang for alle kategorier, men størst nedgang for vodka og druebrennevin (Cognac).

Ellers er det grunn til å merke seg solid vekst for alkosvake alternativer som sider og øl; og ikke minst alkoholfritt – kategorien opp med hele 22 prosent til 320.000 liter for årets fire første måneder.

- Det ligger dermed an til en ny «all time high» for alkoholfritt i inneværende år, avslutter Nordahl. 

Salgstall per måned