Du benytter en utdatert nettleser som Vinmonopolet.no ikke lenger støtter

Vennligst last ned en av følgende oppdaterte, gratis og gode nettlesere:

Vi ønsker deg velkommen igjen.

Årsberetning 2018

Forankring av ny selskapsstrategi var viktig i 2018. Hovedformålet med strategien er å sikre at Vinmonopolet består som samfunnets viktigste virkemiddel for å sikre ansvarlig salg av alkohol.

Vi jobber målrettet med ansvarlig salg. I fjor kontrollerte vi alder på over 10 prosent av kundene av kundene våre.

Salgstrendene fra 2017 ble forsterket i 2018. Sterkest er trenden «lyst og lett» som fortsetter å gi økt salg av alkoholfritt og produkter med lavere alkoholstyrke. Rødvin er fortsatt vår største varekategori målt i liter, med 47 prosent av salget. Likevel gikk rødvinssalget ned for sjette år på rad. 
 
Vi etablerte åtte nye butikker i 2018. Det blir stadig vanskeligere å finne steder for etablering av lønnsomme butik¬ker og vi må å tenke annerledes framover. Vi har også utarbeidet en ny modell for kategorisering av butikkene våre. Den gir kundene et styrket utvalg basert på lokal etterspørsel.