Du benytter en utdatert nettleser som Vinmonopolet.no ikke lenger støtter

Vennligst last ned en av følgende oppdaterte, gratis og gode nettlesere:

Vi ønsker deg velkommen igjen.

Tilbake

Års -og bærekraftsrapport 2019

I år har vi slått sammen års- og bærekraftsrapporten til én rapport. Dette fordi bærekraft er en naturlig integrert del av vår kjernevirksomhet.
alderskontroll artikkel.jpg

 - I vår tid er det lett å snakke om bærekraftige løsninger, men ikke like lett å foreta valg som faktisk fører samfunnsutviklingen i en positiv retning. Jeg er stolt over at det står handling bak ordene vi bruker i Vinmonolet, skriver adminstrerende direktør Elisabeth Hunter i rapporten.

Vinmonopolet selger alkohol med ansvar. Dette er grunnlaget for alle beslutninger vi tar og gjennomsyrer alt arbeid som gjøres i bedriften - også innen bærekraft. 

Ansvarlig salg

Vinmonopolet skal selge alkohol med ansvar og vi jobber målrettet med ansvarlig salg. I fjor kontrollerte vi alder på over 10,8 prosent av kundene av kundene våre. Det gjennomføres også tester av alderskontrollen med såkalte mystery Shoppers mellom 18 og 25 år. Resultatene viser at det i 95,7 prosent av kontrollene er spurt om legitimasjon, det høyeste tallet noensinne målt!

Tilgjengelighet

Vinmonopolet skal sikre mest mulig lik tilgjengelighet over hele landet innenfor fastsatte alkoholpolitiske og bedriftsøkonomiske rammer. Totalt ble det åpnet tre nye butikker i 2019. Ved utgangen av året hadde Vinmonopolet 334 butikker.

Ansatte

Ved utgangen av 2019 arbeidet 1 862 ansatte i Vinmonopolet, og de utførte 1 159 årsverk. Sykefraværet var 6,96 prosent i 2019. Dette er en nedgang på 0,33 prosentpoeng fra året før eller en reduksjon i syke-fraværet på 4,5 prosent. Den prosentvise nedgangen fra 2016 til 2019 er på 14,1 prosent.

Salg

Salget økte med 0,7 prosent målt mot 2018. Rødvin er fortsatt klart største kategori (46,7 prosent av salget) men gikk ned sjuende år på rad. Nedgangen har trolig sammenheng med at stadig flere ønsker lettere og lysere varekategorier med tanke på alkohol-, sukker- og kaloriinnhold. Vi har over flere år sett en vekst for hvitvin, musserende, rosévin,øl, sider og alkoholfritt. Vinmonopolet har aldri før solgt mer alkoholfrie festdrikker enn i 2019, en økning på 8 prosent fra 2018. 

Bærekraft

I 2019 etablerte Vinmonopolet en bærekraftstrategi. Strategien bygger på Vinmonopolets overordnede selskapsstrategi og målet om å være en ansvarlig og aktiv alkoholpolitisk samfunnsaktør. En viktig del av strategien er innsatsen for etisk handel. I 2019 inngikk vi et samarbeid med organisasjonen Stronger Together, som jobber for å motvirke moderne slaveri både i Sør-Afrika og i California i USA. I tillegg jobber vi nå med dyktige samarbeidspartnere for å bedre arbeidsforholdene på sukkerrørsplantasjer i Latin-Amerika og forholdene for innleid arbeidskraft i Italia.

På miljøsiden innførte Vinmonopolet i 2019 krav om pantemerke på all emballasje som kan pantes. Dette har medført at antall produkter med pantemerke i sortimentet ble mer enn doblet i løpet av året. Vi stiller krav til miljøsmart emballasje på alle nye stille viner under 150 kroner og vurderer løpende miljøsmart emballasje for øvrige varegrupper og prisklasser i anbudsprosessene. Dette har ført til en økning av miljøsmart emballasje i vårt sortiment – noe som har stor betydning for vårt totale miljøgassutslipp.