
Tre faktorer er sentrale for å vurdere om en vin er bærekraftig: Er vinen produsert med tanke på å verne klima og miljø? Er vinens emballasje klimasmart? Og tilfredsstiller produktet ekstra strenge krav til etisk produksjon? Er svaret ja på et av disse spørsmålene, har produktet du har i hånden, et element av bærekraft.
– Noen av kundene våre er mest opptatt av klima og miljø innenfor bærekraft, mens andre vektlegger etisk handel. Vi ønsker å gjøre det enkelt for kunden å velge bærekraftig innenfor deres egne preferanser, sier Elisabeth Biering, leder for samfunnsansvar i Vinmonopolet. Derfor finnes det tre ulike symboler for bærekraft. Disse er synlige på hylla foran produktet i butikk og ved søk i nettbutikken. Handler du på nett, kan du i tillegg filtrere for å finne produkter med bærekraftsegenskaper.
Dine valg er med på å avgjøre utvalget av produkter på Vinmonopolet
Dine valg har betydning
En av Vinmonopolets viktigste oppgaver er å sørge for å dekke faktisk og forventet etterspørsel etter produkter. Vår innkjøpsprosess er omfattende og grundig, og målet er at vi til enhver tid skal ha et produktutvalg som møter etterspørselen i Norge. For å sikre dette gjennomfører vi kundeundersøkelser og analyser av trender i Norge og internasjonalt.
Utvalget er dynamisk med lansering av nye produkter seks ganger i året. Produkter som ikke selger tilstrekkelig går ut av sortimentet etter ett år. Derfor er etterspørsel etter produkter med bærekraftselementer avgjørende for Vinmonopolets produktportefølje.
– Dine valg er med på å avgjøre utvalget av produkter på Vinmonopolet. Symbolene våre skal bistå deg som kunde i å ta bærekraftige valg, sier Biering.
Du kan lese mer om klima- og miljøtilpasset vinproduksjon i Vinbladet.