Tilbake
Om oss Aktuelt

Vær stolt av den du er!

Vinmonopolets nye kampanje oppfordrer unge til å vise legitimasjon uoppfordret.
Portrett av en ung mann med kort skjegg og beige singlet, som ser rett inn i kamare
Foto: Foto: Stian Andersen/ Aparent

Ny kampanje på visleg.no

Vinmonopolets viktigste oppgave er ansvarlig salg. Det å sørge for at mindreårige ikke får kjøpt alkohol er noe vi jobber kontinuerlig med. Vi er nå ute med en ny alderskontrollkampanje for å få flere unge mellom 18 og 25 år til å vise legitimasjon uoppfordret. Samtidig ønsker vi å bidra til selvtillit hos alle unge og få dem til å være stolt over den unike personen de er.

I den nye kampanjen møter vi seks sterke personer som har tatt et tydelig valg om å tørre å være seg selv, selv om det for noen kan oppleves som utradisjonelt.

Vi håper kampanjen både bidrar til at flere unge viser legitimasjon uoppfordret og at flere tør å være den de ønsker å være.

Vi selger med ansvar

Vinmonopolet er underlagt alkoholreklameforbudet, har ingen salgskampanjer og oppfordrer ikke til mersalg. Vi legger stor vekt på å hindre salg av alkohol til mindreårige. Alle under 25 år må uoppfordret vise legitimasjon for å handle på Vinmonopolet, både ved utlevering på nett og i butikk. Vinmonopolet måler antall ganger legitimasjon blir vist uoppfordret og hvor mange vi spør om legitimasjon. Totalt ble alder kontrollert ca. 5,2 millioner ganger i 2021.

Hva er gyldig legitimasjon på polet?