Du benytter en utdatert nettleser som Vinmonopolet.no ikke lenger støtter

Vennligst last ned en av følgende oppdaterte, gratis og gode nettlesere:

Vi ønsker deg velkommen igjen.

Vårens nye vintrend

Senior produktsjef i Vinmonopolet Per Mæleng, spår at muscadet, en vintype som kommer fra områdene rundt Nantes helt vest i Loiredalen er vårens nye vintrend.

Tekst:
Per Mæleng, senior produktsjef

foto

Foto:
Hans Fredrik Asbjørnsen

Per Mæleng er senior produktsjef i Vinmonopolet og har ansvar for produktutvikling i spesialbutikkene våre. Han har en magister-grad og doktorgrad i litteraturvitenskap og har skrevet om vin i mer enn 20 år.

De fleste av oss ville betalt en arm for å kunne forutse hva som vil skje frem i tid. Uansett hvor godt vi forbereder oss og vurderer alle muligheter og eventualiteter, kommer alltid morgendagen overraskende på oss – og sånn skal det være. Det sitter trendforskere rundt omkring i hele verden og polerer krystallkulene febrilsk, oftest til ingen nytte, for å fortelle hva den neste store tingen blir, den eller de trendene du bare må følge for å være samtidig med din tid og ikke bare det fossile uttrykket for en tapt tid.

Trendforskning er like mye et uttrykk for å sette i gang trender som å forutsi at noe rører seg rundt neste gatehjørne. Trendforskerne aner imidlertid ikke hva som dukker opp i morgen, de så ikke vinylens comeback eller at månestøvlene plutselig dukket opp igjen fra glemselens mørke loft. Derfor er jeg også ganske skeptisk til de kommende vintrendene, de som forteller oss hva det er vi skal og må drikke i månedene og årene som kommer. Og nå tenker jeg selvsagt ikke på at vi nokså raskt skal drikke rosévin med begge hendene, som vi gjør hver vår. Trender er ikke repetisjoner, noe vi gjorde i fjor og for fem år siden, og som vi også kommer til å gjøre noen år frem i tid. Trender er det nye, det som dukket opp, mer eller mindre uten forvarsel. Trendforskerne har pekt på skrukork, økologisk og naturlig vin i en årrekke, uten at den helt store bølgen har rammet oss ennå, noe som er overraskende tatt i betraktning at såkalt bærekraftige produkter har fått ekstremt mye publisitet i de senere årene. Likevel har det ennå ikke løsnet helt, folk bobler stadig ikke av entusiasme.

Nå skal ikke jeg skryte på meg større troverdighet enn de profesjonelle trendforskerne, de som lever av å stikke fingeren i munnen og holde den opp mot vinden for å kjenne hvilken vei det blåser. Likevel våger jeg meg på å peke på det jeg tror vil bli en trend ganske kort frem i tid.

Hold dere fast, den nye musikken heter muscadet, en vintype som kommer fra områdene rundt Nantes, helt vest i Loiredalen. Hva er årsaken til at jeg tror den nye musikken heter muscadet? Det er flere grunner til det, og disse er de viktigste: Loiredalen er i rivende utvikling, det er mer kreativitet og energi i dette store området enn i noe annet vinproduserende område i Frankrike.

De slanke, lette hvitvinnene fra Muscadet er svært matvennlige, og passer perfekt til fisk- og skalldyr-retter

Muscadetregionen er dessuten underutviklet, det er ikke i nærheten av å ha realisert regionens betydelige potensial når det gjelder å rendyrke underområdenes stedegne karakter.

Vinene er ennå svært rimelige, du får mer kvalitet og stedegen karakter i Muscadet enn i noe annet område av Frankrike. Vinene er alkoholsvake, de er friske, syrlige og ikke minst er de matvennlige.

Som dere skjønner, mye ligger til rette for at denne bortgjemte avkroken av Frankrike og Loiredalen får et løft i årene som kommer. Det tror i det minste jeg, så får vi se om denne spådommen blir noe mer enn nok et bomskudd i jakten på nye trender.