Du benytter en utdatert nettleser som Vinmonopolet.no ikke lenger støtter

Vennligst last ned en av følgende oppdaterte, gratis og gode nettlesere:

Vi ønsker deg velkommen igjen.

Hvorfor øl er billigere på Polet enn i dagligvarebutikkene

I helgen sa Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen til Finansavisen at Vinmonopolet går i bresjen for billigere øl. Det er en urimelig påstand. Pressesjef Jens Nordahl forklarer hvorfor øl er billigere på Polet.

Tekst:
Jens Nordahl, pressesjef

foto

Foto:

Finansavisen skrev på lørdag om at det brygger opp til priskutt på øl. Her kan du lese hele saken fra Finansavisen (PDF).

Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen og Sverre Orm Øverland i bryggeriet Nøgne Ø frykter priskrig på øl på nyåret. I Finansavisen 23. oktober 2017 viser Nome til at ølmerker selges billigere på Vinmonopolet enn i dagligvarebutikkene på tross av at variantene solgt på Vinmonopolet har høyere alkoholinnhold. Han er forundret over at Vinmonopolet går i «bresjen for denne prisreduksjonen». Det er en påstand som faller på sin egen urimelighet.

Som erfaren bransjeaktør vil Nome vite at Vinmonopolet har lav avanse på alle produkter. Dette gjelder også for øl. Vinmonopolet skal ikke være et fordyrende mellomledd, vår avanse for alle produkter er derfor på ca. 12,4 % hittil i år, for øl er avansen 18,6 %. Sammenlignet med annen varehandel er dette en svært lav avanse.

Professor Runar Døving ved Høyskolen Kristiania uttaler i E24, 24. oktober: «Avansen hos dagligvarebransjen på enkelte øltyper må jo være bortimot 150-200 prosent». Vinmonopolets lave avanse bidrar dermed til å forklare den lave utsalgsprisen på øl i Vinmonopolets butikker sammenlignet med dagligvarebransjen.

Som monopolist skal Vinmonopolet ha en godt tilbud til alle kundegrupper. Det skal være god variasjon i Vinmonopolets vareutvalg, både med hensyn til geografisk opphav, stilretninger og prisnivå. For enkelte kunder er pris et viktig kjøpskriterium. Om Vinmonopolet hadde vært et fordyrende mellomledd ville dette motivert til økt grensehandel, med de negative ringvirkninger dette har for statlige inntekter, arbeidsplasser og alkoholpolitikkens legitimitet.

Vinmonopolet lanserer årlig ca. 500 produkter. Innkjøpsprosessen er grundig. I god tid før lansering sender vi ut produktspesifikasjoner som blant annet inneholder krav til råvarebruk, geografisk opphav og prissegment. Hvorvidt en produsent ønsker å delta i en slik anbudskonkurranse eller ikke, er en faglig vurdering som tilligger den enkelte produsent.

Et halvår etter at produktet er lansert i Vinmonopolets basissortiment er det fritt opp til den enkelte produsent å justere utsalgsprisen på produktet.

At Vinmonopolet går i bresjen for en prisreduksjonsprosess blir dermed en påstand som faller på sin egen urimelighet.