Vi ønsker deg velkommen igjen.
Hvis du vil vite mer om salgstallene kan du kontakte oss:
"Polåret" har tre salgstopper. Påske, sommer og jul. Påsken var i uke 16 i fjor mot uke 14 i år. Årets apriltall er derfor ikke sammenlignbare med fjorårets.
Den 1. mars ble nye varetyper introdusert. Den største endringen er at mjød og sake er opprettet under hovedvaretypen øl, mens sider og perlende vin er opprettet som egne grupper. Dette får konsekvenser for sammenligningen av historiske tall for fruktvin, hvitvin, rosevin og rødvin med dagens tall, samt for hovedvaretypen øl.
*På grunn av flytende påskeuke er ikke årets apriltall sammenlignbare med fjorårets.
Svakvinssalget økte med 9,8 prosent i april i år sammenlignet med samme måned i fjor. På grunn av flytende påskeuke er årets apriltall ikke sammenlignbare med fjorårets.
Rødvinssalget domineres fremdeles av Italia, som i april solgte nesten tre ganger så mye som nummer to på listen, Spania. På tredjeplass finner vi Chile.
Hvitvinsmarkedet i Norge er dominert av Tyskland og Frankrike. Disse to landene sto for over halvparten av hvitvinssalget på Vinmonopolet i april.
Den 1. mars ble nye varetyper introdusert. I svakvinssegmentet er sider og perlende vin nå opprettet som egne grupper. Dette får konsekvenser for sammenligningen av historiske tall for fruktvin, hvitvin, rosevin og rødvin med dagens tall.
Brennevinsalg april 2016
Brennevinssalget økte med 8,5 prosent i april i år sammenlignet med samme måned i fjor. På grunn av flytende påskeuke er årets apriltall ikke sammenlignbare med fjorårets.
Vinmonopolets salg av brennevin har de siste årene vist tegn til stagnasjon og nedgang. Dette kan ha flere årsaker: For det første dreies Vinmonopolet salg stadig mot mer alkoholsvake alternativer. I tillegg har vi hatt en rekord i antall flypassasjerer til utlandet. Det er derfor sannsynlig at taxfree-salg, i tillegg til grensehandel, tar markedsandeler fra Vinmonopolet.
Over tid har en hovedtrend vært fortsatt vekst i vinsalget, mens det har vært en nedgang for brennevin og sterkvin. Dette skyldes trolig grunnleggende utviklingstrekk i markedet; folk bytter i økende grad ut (alkohol)tunge og mørke kategorier med de mer lette og lyse varegruppene.