Du benytter en utdatert nettleser som Vinmonopolet.no ikke lenger støtter

Vennligst last ned en av følgende oppdaterte, gratis og gode nettlesere:

Vi ønsker deg velkommen igjen.

Salgstall første halvår 2016

Her finner du Vinmonopolets salgstall for første halvår 2016.

 

Totalt salg første halvår 2016


Salget økte med 3 prosent for første halvår sammenlignet med samme periode for i fjor. Det er en salgsdag mer i år (torsdag), samt en onsdag mer og en tirsdag mindre. Kalenderkorrigert salgsutvikling for første halvår blir dermed på ca. 2,2 prosent.

Salget har utviklet seg ujevnt i første halvår. Det var en vekst for årets tre første måneder på ca. 0,7 prosent. For april var det en nedgang på ca. 2 prosent, før mai og juni samlet sett ga en vekst på ca. 5 prosent – alle tall kalenderkorrigerte. Det meste av veksten i mai og juni skyldes trolig varmere vær enn i fjor samt gunstig plassering av feriedager.

Salget av svakvin øker mest i volum, mens øl har den høyeste relative veksten. Dette er i tråd med siste års hovedtrend.

 
Last ned:
Bestselgere første halvår 2016 (Microsoft Excel-fil)
Butikkenes salg første halvår 2016 (Microsoft Excel-fil)
Totalt salg - svakvin, brennevin, fylkene - første halvår 2016 (Microsoft Excel-fil)
 

Svakvin første halvår 2016


Svakvinssalget økte med 2,9 prosent i første halvår målt mot samme periode i fjor. Rødvin er den suverent største kategorien, men salget er svakt synkende, hvilket er i tråd med siste års hovedtrend om at veksten for vin kommer i de alkohol-lettere og lysere kategoriene hvitvin, musserende og rosévin.
 

Rødvinssalget domineres fremdeles av Italia, som i løpet av årets seks første måneder solgte tre ganger så mye som nummer to på listen, Spania. På tredjeplass finner vi Chile. Mens det er nedgang for italienske rødviner er det vekst for spanske og chilenske.
 

Hvitvinsmarkedet i Norge har siden 1930-tallet vært dominert av viner fra Tyskland og Frankrike. Slik er det fortsatt. Disse to landene sto for over halvparten av hvitvinssalget på Vinmonopolet i første halvår. Tyske hvitviner ligger fortsatt et hestehode foran de franske, men de franske har størst vekst.
 

For musserende viner står italienske for over halvparten av salget. Det er vekst for både italienske, spanske og franske musserende viner i første halvår.
 
 
 

Brennevin første halvår 2016


Brennevinssalget økte med 1,9 prosent for første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.
Det er vekst for alle kategorier unntatt druebrennevin, herunder Cognac.
 
 
 

Fylkene første halvår 2016


Salget økte med 3 prosent for første halvår sammenlignet med samme periode for i fjor. Det er en salgsdag mer i år (en torsdag), samt en onsdag mer og en tirsdag mindre. Kalenderkorrigert salgsutvikling for første halvår blir dermed på ca. 2,2 prosent.
Det er relativt jevn vekst mellom fylkene, men fylkene med flest butikkåpninger – eksempelvis Akershus der både Kløfta og Son er nyåpnet det siste året – har en tendens til å ha noe høyere vekst enn fylker uten nyetableringer.
 
Den 1. mars ble nye varetyper introdusert. Den største endringen er at mjød og sake er opprettet under hovedvaretypen øl, mens sider og perlende vin er opprettet som egne grupper. Dette får konsekvenser for sammenligningen av historiske tall for fruktvin, hvitvin, rosevin og rødvin med dagens tall, samt for hovedvaretypen øl.

 


Store endringer i salgsutviklingen for den enkelte butikk skyldes som oftest ett av følgende:

  • At butikken i kommunen er nyåpnet
  • At den har holdt stengt en periode
  • At en av ovennevnte grunner gjelder for et nabopol