Du benytter en utdatert nettleser som Vinmonopolet.no ikke lenger støtter
Vennligst last ned en av følgende oppdaterte, gratis og gode nettlesere:
Google Chrome
Mozilla Firefox
Safari
Microsoft Edge
Vi ønsker deg velkommen igjen.
/salgstall-mai-2016
Hopp til hovedinnhold [Accesskey 's']
Hopp til hovednavigasjon
Hopp til bunnmeny med kontaktinformasjon
Tilbake til forsiden
Søk varer
Start søk i nettsiden
Skriv inn et ord du ønsker å søke etter
Butikker
Les og lær
Publikasjoner
Mat og drikke
Lær om vin
Lær om øl
Vinkurs
Video
Samfunnsoppdrag
Samfunnsoppdrag
Bærekraft
Bærekraft
Min side
Mine lister
0
Kr 0,00
Handlekurv
Vis menyen
Min side
Mine lister
Butikker
Les og lær
Publikasjoner
Mat og drikke
Lær om vin
Lær om øl
Vinkurs
Video
Samfunnsoppdrag
Samfunnsoppdrag
Bærekraft
Bærekraft
Rødvin
Hvitvin
Rosévin
Musserende vin
Øl
Brennevin
Sterkvin
Alkoholfritt
Perlende vin
Fruktvin
Se flere
Alle varer
Rødvin
Hvitvin
Rosévin
Musserende vin
Øl
Brennevin
Sterkvin
Alkoholfritt
Perlende vin
Fruktvin
Sider
Sake
Mjød
Aromatisert vin
Nyheter
Gavekort
Gaveartikler og tilbehør
Forsiden
Totalt salg mai 2016
Totalt salg mai 2016
Her finner du Vinmonopolets salgstall for mai.
Totalt salg mai 2016
Salget økte med 7 prosent i mai i år sammenlignet med samme måned i fjor. På grunn av flytende helligdager er ikke årets maitall sammenlignbare med fjorårets.
Den 1. mars ble nye varetyper introdusert. Den største endringen er at mjød og sake er opprettet under hovedvaretypen øl, mens sider og perlende vin er opprettet som egne grupper. Dette får konsekvenser for sammenligningen av historiske tall for fruktvin, hvitvin, rosevin og rødvin med dagens tall, samt for hovedvaretypen øl.
TOTALT SALG MAI 2016
1000 liter
Mai
Endring
2015
2016
Liter
Prosent
Svakvin
5 436
5 839
403
7,4 %
Brennevin
838
868
31
3,6 %
Øl
149
162
13
8,5 %
Alkoholfritt
28
40
12
41,0 %
Sterkvin
38
37
-1
-1,8 %
Totalt eks. alkoholfritt
6 461
6 906
445
6,9 %
Totalsum
6 489
6 946
457
7,0 %
Svakvin mai 2016
Svakvinssalget økte med 7,4 prosent i mai i år sammenlignet med samme måned i fjor.
Rødvinssalget domineres fremdeles av Italia, som i mai solgte tre ganger så mye som nummer to på listen, Spania. På tredjeplass finner vi Chile.
Hvitvinsmarkedet i Norge er dominert av Tyskland og Frankrike. Disse to landene sto for over halvparten av hvitvinssalget på Vinmonopolet i mai.
Den 1. mars ble nye varetyper introdusert. I svakvinssegmentet er sider og perlende vin nå opprettet som egne grupper. Dette får konsekvenser for sammenligningen av historiske tall for fruktvin, hvitvin, rosevin og rødvin med dagens tall.
SVAKVIN MAI 2016
1000 liter
Mai
Endring
2015
2016
Liter
Prosent
Rødvin
3 100
3 058
-43
-1,4 %
Italia
1 294
1 211
-83
-6,4 %
Spania
380
408
28
7,3 %
Chile
317
344
26
8,3 %
Frankrike
327
299
-28
-8,6 %
USA
209
219
9
4,5 %
Australia
235
213
-22
-9,3 %
Portugal
172
192
20
11,5 %
Sør-Afrika
72
84
12
17,3 %
Argentina
76
70
-6
-7,6 %
New Zealand
8
7
-1
-12,2 %
Østerrike
2
4
2
99,8 %
Ungarn
4
3
-1
-25,5 %
Libanon
1
2
1
39,6 %
Andre
2
2
-0
-4,4 %
Hvitvin
1 526
1 794
268
17,5 %
Tyskland
450
499
50
11,1 %
Frankrike
408
488
80
19,5 %
Italia
170
203
33
19,3 %
Chile
99
139
41
41,6 %
Australia
99
124
25
24,9 %
Ungarn
57
61
5
8,0 %
New Zealand
45
56
10
22,9 %
Sør-Afrika
30
43
13
45,1 %
Østerrike
39
42
4
10,0 %
Spania
42
39
-2
-5,0 %
Portugal
33
36
3
10,3 %
Argentina
32
31
-0
-0,5 %
USA
23
29
6
24,4 %
Hellas
1
2
1
70,6 %
Andre
0
0
0
23,1 %
Musserende vin
482
578
96
20,0 %
Italia
257
314
58
22,5 %
Spania
101
124
23
22,3 %
Frankrike
99
118
19
19,2 %
Champagne
42
44
2
4,9 %
Australia
17
17
-1
-4,2 %
Tyskland
3
3
1
18,4 %
Andre
5
2
-3
-55,3 %
Rosévin
252
317
65
25,8 %
Frankrike
96
127
31
32,5 %
Italia
67
86
20
29,7 %
USA
32
42
10
31,0 %
Spania
22
23
2
7,1 %
Chile
14
17
2
17,7 %
Tyskland
8
9
1
9,2 %
Østerrike
7
7
-0
-0,1 %
Sør-Afrika
2
4
2
119,1 %
Portugal
1
3
2
180,5 %
Andre
5
0
-4
-94,3 %
Perlende vin
49
63
14
29,7 %
Aromatisert vin
17
17
1
3,8 %
Sider
5
7
1
28,5 %
Fruktvin
5
5
-0
-2,4 %
Totalsum
5 436
5 839
403
7,4 %
Brennevin mai 2016
Brennevinssalget økte med 3,6 prosent i mai i år sammenlignet med samme måned i fjor. På grunn av flytende helligdager er ikke årets maitall sammenlignbare med fjorårets.
Vinmonopolets salg av brennevin har de siste årene vist tegn til stagnasjon og nedgang. Dette kan ha flere årsaker: For det første dreies Vinmonopolet salg stadig mot mer alkoholsvake alternativer. I tillegg har vi hatt en rekord i antall flypassasjerer til utlandet. Det er derfor sannsynlig at taxfree-salg, i tillegg til grensehandel, tar markedsandeler fra Vinmonopolet.
BRENNEVIN MAI 2016
1000 liter
Mai
Endring
2015
2016
Liter
Prosent
Vodka
270
276
6
2,2 %
Druebrennevin
133
128
-6
-4,3 %
Cognac
93
89
-5
-4,9 %
Whisky
101
104
3
3,2 %
Likør
80
83
3
3,8 %
Brennevin, annet
61
66
5
8,8 %
Akevitt
60
64
4
6,3 %
Bitter
47
51
4
7,9 %
Gin
37
40
4
9,6 %
Brennevin, nøytralt < 37,5 %
31
37
6
19,6 %
Rom
12
13
2
13,7 %
Fruktbrennevin
5
5
0
1,4 %
Genever
1
1
0
0,2 %
Totalsum
838
868
31
3,6 %
Fylkene mai 2016
Salget økte med 7 prosent i mai i år sammenlignet med samme måned i fjor. På grunn av flytende helligdager er ikke årets maitall sammenlignbare med fjorårets.
Over tid har en hovedtrend vært fortsatt vekst i vinsalget, mens det har vært en nedgang for brennevin og sterkvin. Dette skyldes trolig grunnleggende utviklingstrekk i markedet; folk bytter i økende grad ut (alkohol)tunge og mørke kategorier med de mer lette og lyse varegruppene.
FYLKENE, MAI 2016
1000 liter
Mai
Endring
2015
2016
Liter
Endring
Akershus
753
808
54
7,2 %
Aust-Agder
133
143
10
7,7 %
Buskerud
322
344
21
6,6 %
Finnmark
79
86
7
8,5 %
Hedmark
194
205
11
5,5 %
Hordaland
668
731
63
9,4 %
Møre og Romsdal
301
323
21
7,1 %
Nordland
331
347
16
4,7 %
Nord-Trøndelag
132
140
9
6,5 %
Oppland
224
236
12
5,2 %
Oslo
1 101
1 163
62
5,7 %
Rogaland
557
615
58
10,4 %
Sogn og Fjordane
108
116
9
8,2 %
Sør-Trøndelag
417
447
31
7,3 %
Telemark
193
204
11
5,7 %
Troms
234
251
17
7,1 %
Vest-Agder
185
202
17
9,4 %
Vestfold
339
357
18
5,3 %
Østfold
219
230
11
4,9 %
Totalsum
6 489
6 946
457
7,0 %
Totalt salg januar – mai 2016
Salget økte med 2,5 prosent i løpet av årets fem første måneder sammenlignet med samme periode i fjor.
Over tid har en hovedtrend vært fortsatt vekst i vinsalget, mens brennevinssalget har fått en utflatning. Dette skyldes trolig grunnleggende utviklingstrekk i markedet; folk bytter i økende grad ut (alkohol)tunge og mørke kategorier med de mer lette og lyse varegruppene.
Den 1. mars ble nye varetyper introdusert. Den største endringen er at mjød og sake er opprettet under hovedvaretypen øl, mens sider og perlende vin er opprettet som egne grupper. Dette får konsekvenser for sammenligningen av historiske tall for fruktvin, hvitvin, rosevin og rødvin med dagens tall, samt for hovedvaretypen øl.
TOTALT SALG JANUAR-MAI 2016
1000 liter
Januar-mai
Endring
2015
2016
Liter
Prosent
Svakvin
25 163
25 755
593
2,4 %
Brennevin
4 063
4 130
67
1,6 %
Øl
718
806
88
12,2 %
Sterkvin
195
188
-7
-3,6 %
Alkoholfritt
110
136
27
24,3 %
Totalt eks. alkoholfritt
30 138
30 878
740
2,5 %
Totalsum
30 248
31 015
767
2,5 %