Du benytter en utdatert nettleser som Vinmonopolet.no ikke lenger støtter

Vennligst last ned en av følgende oppdaterte, gratis og gode nettlesere:

Vi ønsker deg velkommen igjen.

Vår første rapport om samfunnsansvar

Furlotti_Mendoza liten.jpg

Samfunnsansvar har vært i Vinmonopolets ryggmarg i 97 år. Vi har et ansvar for alle vi kjøper fra og alle vi selger til. Nå er arbeidet systematisert og vårt bærekraftarbeid samlet og oppsummert.

Vi er spesielt stolte av at vi har satt krav om lettvektsemballasje overfor våre leverandører og at vi nå også vil kreve pant på alle nye plastflasker som lanseres i basis. Vi jobber bevisst mot FNs bærekraftmål 13 – stoppe klimaendringene – og har som mål å redusere vår klimabelastning med 40 prosent innen 2022.
 
Vårt arbeid med å følge opp våre leverandører for å sikre at de varene vi selger er produsert på anstendig vis er viktig, og i rapporten kan du lese mer om hvor og hvordan vi jobber. Vi er spesielt aktive i Sør-Afrika, og dette arbeidet mottok i 2018 prisen «Excellence» av bærekraftorganisasjonen Amfori. I vårt arbeid for å sikre etisk handel er FNs bærekraftmål 8 – Anstendig arbeid og økonomisk vekst – og mål 12 – Ansvarlig forbruk og produksjon – viktige ledetråder.
 
 
Bidrag til å oppnå bærekraftmål 3 – God helse – er vår viktigste oppgave. For Vinmonopolet handler dette målet først og fremst om å bidra til å begrense skadevirkningene av alkohol i samfunnet. Det viktigste vi gjør er å passe på at ingen under lovlig alder får kjøpe alkohol hos oss, og det jobber vi med hver eneste dag i alle våre butikker og i alt vi gjør. Det er også sentralt for oss å bidra til å skape en god drikkekultur og skape økt interesse for alkoholfritt og drikker med lavere alkoholinnhold i befolkningen. Her har vi lykkes godt i 2018 med 13 prosent salgsøkning av alkoholfrie varer og vi ser en tydelig trend mot lettere og mer alkoholsvake produkter.
 
 
Vi selger med ansvar