Tilbake

Tenk bærekraft på Polet

Dine valg har betydning. Nå gjør merking det enklere for deg å ta bærekraftige valg når du handler hos oss.
handle bærekraftig.jpg
Foto: Bjørn Brochmann

Tre faktorer er sentrale for å vurdere om en vin er bærekraftig: Er vinen produsert med tanke på å verne klima og miljø? Er vinens emballasje klimasmart? Og tilfredsstiller produktet ekstra strenge krav til etisk produksjon? Er svaret ja på et av disse spørsmålene, har produktet du har i hånden, et element av bærekraft.

– Noen av kundene våre er mest opptatt av klima og miljø innenfor bærekraft, mens andre vektlegger etisk handel. Vi ønsker å gjøre det enkelt for kunden å velge bærekraftig innenfor deres egne preferanser, sier Elisabeth Biering, leder for samfunnsansvar i Vinmonopolet. Derfor finnes det tre ulike symboler for bærekraft. Disse er synlige på hylla foran produktet i butikk og ved søk i nettbutikken. Handler du på nett, kan du i tillegg filtrere for å finne produkter med bærekraftsegenskaper.

Dine valg er med på å avgjøre utvalget av produkter på Vinmonopolet

Dine valg har betydning

En av Vinmonopolets viktigste oppgaver er å sørge for å dekke faktisk og forventet etterspørsel etter produkter. Vår innkjøpsprosess er omfattende og grundig, og målet er at vi til enhver tid skal ha et produktutvalg som møter etterspørselen i Norge. For å sikre dette gjennomfører vi kundeundersøkelser og analyser av trender i Norge og internasjonalt.

Utvalget er dynamisk med lansering av nye produkter seks ganger i året.  Produkter som ikke selger tilstrekkelig går ut av sortimentet etter ett år. Derfor er etterspørsel etter produkter med bærekraftselementer avgjørende for Vinmonopolets produktportefølje.

– Dine valg er med på å avgjøre utvalget av produkter på Vinmonopolet. Symbolene våre skal bistå deg som kunde i å ta bærekraftige valg, sier Biering.

Våre bærekraftsymboler

Sertifisert etisk.png

Sertifisert etisk

Alle våre produkter skal være produsert under anstendige arbeidsforhold. Fairtrade eller Fair for life stiller ekstra krav til etisk handel og merkes i våre butikker. Lær om ulike merker for etisk handel.

Miljøsmart produksjon.png

Miljøsertifisert produksjon

Fremstilt med betydelig fokus på miljø, bl.a bruk av sprøytemidler, kunstgjødsel og vann, samt sikring av biologisk mangfold. Se våre kriterier for merkingen.

Klimasmart emballasje.png

Klimasmart emballasje

Er enkelt forklart emballasje som veier mindre, f.eks lette glassflasker, aluminium, papp og plastflasker Emballasjen har lavere klimagassutslipp i produksjon og transport.

Pantemerke.png

Pant

Plastflasker er lette og derfor et klimasmart valg. Pantbare produkter kan leveres tilbake til oss eller returneres sammen med andre panteflasker der du vanligvis panter. Pant er 3 kr for 0,75 l (2 kr under 0,5 l).