Tilbake

Varsling om kritikkverdige forhold

Varsling er å si fra om mulige kritikkverdige forhold i vår organisasjon slik at vi kan gjøre noe med det.

Sist oppdatert: februar 2024

Dersom du har et ansettelsesforhold eller er innleid i Vinmonopolet kan du gå inn på Vinmonopolets startside på Sharepoint, for å finne mer informasjon om intern varsling.

Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med:

  • lover og regler (rettsregler)
  • skriftlige etiske retningslinjer
  • etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet

Eksempler på kritikkverdige forhold er:

  • fare for liv eller helse
  • fare for klima eller miljø
  • korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet
  • myndighetsmisbruk 
  • uforsvarlig arbeidsmiljø
  • brudd på personopplysningssikkerheten
  • manglende likebehandling av leverandører
  • diskriminering eller trakassering

Denne listen er ikke uttømmende.

Klage på strykning og innkjøp av produkter og klage på kundeservice inngår ikke i varslingsordningen.

Forhold som kommer inn under klagenemndas virkeområde om prisfastsettelse, innkjøp og stansing av videre innkjøp (strykning) som ikke samsvarer med innkjøpsforskriften, skal ikke tas opp gjennom denne kanalen. Denne type klager skal rettes til Nemnd for prøving av AS Vinmonopolets beslutninger om innkjøp mv., via vår avdeling for Kategori og innkjøp.

Kundeklager skal rettes til kundesenteret.

Dersom du kjenner til kritikkverdige forhold Vinmonopolet bør vite om, kan du benytte denne varslingsordningen. Varslingsordningen skal gjøre det enkelt og trygt å varsle for både ansatte, innleide ansatte og eksterne.

Du kan varsle via vår eksterne varslingskanal, som er en tjeneste som for tiden drives av KPMG på vegne av Vinmonopolet. I denne kanalen vil du som varsler motta en elektronisk kvittering på at varselet er mottatt. Dersom man oppgir sin identitet, vil man også motta et svar fra vårt interne Varslingsråd. Du kan henvende deg til vår varslingskanal på ulike måter:

Digitalt
Nettbasert skjema sendes via en kryptert løsning (ekstern lenke)

Telefon eller personlig oppmøte
Ring (+47) 4063 9400
Åpningstid for varslingstelefonen er mandag-fredag kl. 09.00-15.30
Innringers telefonnummer er ikke synlig for den som svarer.

Du kan også avtale personlig oppmøte hos varslingsmottaket i KPMGs lokaler på Majorstuen i Oslo.

I posten
Send brev til:
Varslingsmottaket for Vinmonopolet,
v/KPMG AS Advisory, Granskningsenheten
Postboks 7000 Majorstuen
0306 Oslo

E-post
Send e-post til [email protected]

Anonymitet

Ved varsling til Vinmonopolets varslingsråd via den eksterne varslingskanalen, kan du velge å være anonym. Alternativt kan du oppgi din identitet til KPMG, men be om å være anonym overfor Vinmonopolet. Innholdet i varselet vil videreformidles til varslingsrådet. I den eksterne varslingskanalen, har man som anonym varsler mulighet til å kommunisere med KPMG, uten at man trenger å oppgi sin identitet.

Det vil som regel være lettere å gå videre med en undersøkelse av varselet hvis varsler opptrer åpent. I enkelte tilfeller kan et varsel måtte legges bort dersom varsler er anonym. Den det er varslet om må få mulighet å svare på påstander om kritikkverdige forhold (kontradiksjon). Vi kan ikke garantere anonymitet ved påstander om kritikkverdige forhold rettet mot konkrete personer, dersom innholdet i påstandene gjør det mulig for omvarslede å gjenkjenne varsler.

Varslerens identitet vil alltid bli behandlet som en fortrolig opplysning. Personvernet til varsleren og den det varsles om, skal ivaretas. 

Ved anonyme varsler vil det normalt ikke sendes noen orientering til varsler når saken er ferdig behandlet.

Hvem håndterer varselet? 

Det er KPMG som i første omgang mottar og og står for den innledende håndteringen av varselet. KPMG videreformidler varselet til varslingsrådet med en vurdering og anbefaling til videre håndtering. Varslingsrådet i Vinmonopolet foretar så en selvstendig vurdering av varselet og beslutter eventuell videre behandling og prosess. Varslingsrådet vil også vurdere om det er behov for å orientere varsler om videre saksbehandling.   

Prinsipper for god saksbehandling

Når vi undersøker et varsel, skal vi følge prinsipper for god saksbehandling. Det betyr:

  • at varslerens identitet og opplysninger i saken ikke skal være kjent for flere enn det som er nødvendig (konfidensialitet). Dette hensynet kan i enkelte tilfeller komme i konflikt med omvarsledes rett til kontradiksjon (se nedenfor). 
  • at den som håndterer varsling ikke skal ha egne interesser i saken (habilitet). Dette betyr at det ikke skal være forhold eller omstendigheter som kan svekke tilliten til om de som undersøker og håndterer varselet, er upartiske og uten interesser i saken. Alle som behandler et varsel i Vinmonopolet skal gjøre en vurdering av egen habilitet forut for saksbehandlingen.
  • at den som beskyldes for et kritikkverdig forhold, må få mulighet til å gi sin versjon av saken (rett til kontradiksjon).

Taushetsplikt

Dokumenter i varslingssaker er underlagt samme lovverk for taushetsplikt og offentlighet som andre dokumenter. Det vil bl.a. si at taushetsbelagte opplysninger alltid vil være unntatt offentlighet.