Tilbake
Lanseringer

Lanseringsplan for første halvår 2023

Sju hovedtrender er gjeldende for utviklingen av Vinmonopolets produktportefølje. Her får du bakgrunnen for lanseringene i første halvår 2023.
Nyhetslansering-mars-2018-Alsace,-artikkelbilde-v2.jpg

Vinmonopolet lanserer nyheter seks ganger per år: I januar, mars, mai, juli, september og november.

Sju hovedtrender er basis for våre nyhetslanseringer i 2023:

  • Det kjente og kjære – vi ser økt salg av vin fra områder som Bordeaux, Burgund, Rioja og Piemonte; og øl som IPA og lys lager. 
  • Utvidet vinverden – klimaendringer og teknologisk utvikling åpner for nye og glemte vinområder og vinstiler, som Norden og Øst-Europa. Økt interesse og anerkjennelse for engelsk musserende og land som Hellas, Libanon m.fl.
  • Alternativ emballasje – vekst for pouch, PET-flasker med pant, vin på metallboks. Norske forbrukere er åpne for mindre formater, «enkeltporsjoner» og nye, innovative emballasjetyper
  • Produkter med en historie – involverte kunder ønsker sporbarhet og etikk, og er opptatt av tradisjonelle, lokale og kortreiste produkter. Norske og nordiske produkter omfattes av dette, men også vinland og -områder som blir forbundet med noe «ekte» og «opprinnelig».
  • Grønn klode – engasjement rundt klima og miljø, CO2-avtrykk og lett emballasje. Økt oppmerksomhet rundt økologisk, biodynamisk og naturvin.
  • Sunn kropp – kunder velger produkter med lavere sukkerinnhold, uten tilsetninger, naturvin og vegansk. NoLo-trenden rommer lavalkohol og alkoholfritt. Produkter med tilsetninger som lover helsegevinst ser ikke ut til å treffe vårt marked i samme grad som i andre markeder
  • De unge, urbane – I bynære strøk velger unge vininteresserte i økende grad oransjevin, naturvin, petnat og saftige rødviner. Sake, sider, fruktvin og surøl med håndverkspreg er også en del av samme trendbilde. 

Bærekraft

Vinmonopolet skal være en foregangsvirksomhet på bærekraft. Dette er en ambisjon som deles av vår eier, staten ved Helse- og omsorgsdepartementet, og i økende grad noe kundene våre forventer av oss. Produkter med et bærekraftselement merkes med klimasmart emballasje, miljøsertifisert produksjon, pant eller sertifisert etisk. 

Tenk bærekraft på Polet

Anstendig arbeid

Vi ber om sertifiserte produkter fra kjente internasjonale merkeordninger som Fairtrade og Fair for Life. Vi fortsetter dessuten å løfte fram kravet om fri organiseringsrett for arbeidere i Sør-Afrika, og setter igjen søkelyset på ansvarlig rekruttering og anstendige arbeidsforhold i landet vi selger mest vin fra: Italia. De etiske kravene om dette i vår Code of Conduct ligger til grunn for alle land, men for spesifikasjonene fra Italia og Sør-Afrika krever vi en ytterligere bekreftelse på at disse forholdene er i orden. Målet er å bidra til å sette temaene på dagsorden i viktige vinland der risikoen er høy.

Klima og miljø

Det lanseres flere produkter som er sertifisert bærekraftige i opprinnelseslandet. Disse merkes med miljøsertifisert produksjon på butikkhylla og i nettbutikken.

Produktemballasje utgjør den klart største delen av vårt klimaavtrykk, og vi fortsetter arbeidet for å redusere emballasjevekten. Vi fortsetter å stille krav til våre leverandører om at alle produkter under 150 kroner skal ha lettvektsemballasje. I tillegg ber vi denne gangen om lettvektsemballasje på en rekke spesifikasjoner også over 150 kroner. Her kan du lese hva vi mener med lettvektsemballasje.

Som alltid oppfordrer vi våre leverandører om å levere produkter i klimasmart forpakning der det er mulig, og det er gledelig å se stadig flere flasker med lavere vekt og mer resirkulerbare BiB-er. Det er også svært positivt at et økende antall produkter i hyllene våre får pantemerke.

Overflødig emballasje i form av esker eller rør rundt flaskene er negativt for både klima og miljø. Neste år skal all brennevin under 700 kr skal sendes fra opprinnelsesland uten slik ytre emballering (rør/eske). Dette gjøres for å redusere mengden avfall, og redusere klimabelastningen. 

Lanseringsplan første halvår 2023

Lanseringsplanen er basis for Vinmonopolets innkjøp. Den utvikles på bakgrunn av analyser av trender og salgsutvikling, og er tilpasset sesong. 

Lanseringsplanen 2023-1 inneholder produktspesifikasjoner for januar, mars og mai 2023 med overordnede betraktninger 

Lanseringsplan 2023-1 (excel)

Forord til lanseringsplan 2023-1 (pdf)

In English: Tender specifications for first half 2023 (excel)

Januar 2023

Hvitvin av topp kvalitet

Vi lanserer hvitvin av topp kvalitet, fra både fjern og nær. Vårt ledende hvitvinsland Tyskland er mest kjent for Riesling, men nå beveger vi oss «Den Anderen Weg» med vin av Pinot Blanc, Silvaner og Chardonnay. I Sør-Afrika finner vi spennende Semillon fra gamle vinstokker, og California får bidra med Chenin Blanc fra «super-vinmarken» Jurassic Park og oransjevin av Ribolla Gialla.

Chardonnay er selvfølgelig også godt representert blant januarnyhetene, med kjølige regioner som australske Tasmania, sørafrikanske Elgin og Walker Bay, samt Russian River i California. I tillegg lanseres hvitvin fra Rully sør i Burgund, i tillegg til rødvin fra Santenay og appellasjonen som tillater en fusjon av Pinot Noir og Gamay: Bourgogne Passe-tout-grains.  

Sør-Italia

Italia er et annet viktig vinland for norske kunder, og denne gangen fokuserer vi på regionen Marche, som ligger på Adriaterhav-siden av støvellandet. Frisk og mineralsk hvit Verdicchio dei Castelli di Jesi og nyansert og blomsterpreget rød Lacrima di Morro d’Alba er valgt ut til å skape bredde i Italia-hylla fra januar.

Naturvin og petnat

Det lanseres også rød naturvin fra Frankrike, og sørafrikansk petnat, basert på grønne druer (inkludert den rødmende slektningen Pinot Gris). 

Undergjæret øl

På ølfronten er det undergjæret øl som settes i søkelyset i januarslippet 2023. Vienna lager er en mer smaksrik og kompleks konkurrent til den klassiske pilsen, mens det tradisjonelle bokkølet får gjøre comeback i hyllene våre. Mørke øl hører vinteren til, og baltic porter slår følge med en real havrestout for å tilby noe til kundene som vil ha det svart og smaksrikt i januar.

Whisky

Etterspørselen etter asiatisk single malt whisky har økt i takt med prisene og kvaliteten de siste årene, og i januar lanserer vi maltwhisky med opphav i Japan eller Taiwan. I Irland lages en whiskytype som har mye til felles med skotsk maltwhisky, men med en andel umaltet bygg: Dedikerte whiskykunder får nå prøve en «single pot still»-whisky fra den grønne øya.

Mars 2023

Påskeviner

Høsten 2022 var det Merlot som fikk stå i rampelyset blant nyhetene i polhyllene, og denne våren er det kompanjongen Cabernet Sauvignon sin tur til å skinne. Timingen er selvfølgelig ikke tilfeldig: Påskelam og Cabernet hører sammen. Moden Bordeaux med 15-20 år på baken slår følge med gode eksempler fra oversjøiske dalstrøk: Chile, australske Yarra Valley, og Napa Valley i California.
Kunder som heller vil ha det italiensk og klassisk når påskelammet kommer på bordet kan velge Nebbiolo fra Gattinara nord i Piemonte, eller en Sangiovese fra det kjøligste underområdet i Chianti Classico: Radda in Chianti.

Det går også helt fint om budsjettet til påskemiddagen er noe lavere. Vi lanserer et rimeligere toskansk alternativ i form av Rosso di Montepulciano, kraftfull Tempranillo fra Ribera del Dueros ukjente lillebror Cigales i Spania, og moden Bordeaux i en lavere prisklasse – også denne basert på Cabernet Sauvignon.

Øl

Andre marsnyheter som er høyaktuelle når man pakker bilen til påskefjellet – eller bare er i generell vårstemning: Lyst øl med smak av sitrus og bær, belgisk-inspirert wit, klassisk urtebitter og en etterlengtet økologisk cognac.

Riesling

Vinmonopolet selger 6-7 millioner liter tysk Riesling i året. Dette er utvilsomt en drue nordmenn elsker, og som hører vårsola til. I mars 2023 skal vi vise hvor flott Riesling kan være også utenfor Tyskland, som i søramerikanske kvalitetsområder i Chile og Uruguay, anerkjente Clare Valley, Eden Valley og Tasmania i Australia – og ikke minst til Kamptal i Østerrike.

Produkter med lavere alkohol

I flere år har NoLo-trenden vært på agendaen, og utviklingen av gode produkter med lavere alkoholstyrke fortsetter. I marsslippet introduserer vi sørafrikansk rosévin og New Zealand Sauvignon Blanc med maks 10 % alkohol. I brennevinshylla tilbyr vi kundene våre et produkt som lukter, smaker, ser ut og brukes som en gin, men holder under 22 % alkohol.

Rosévin

Rosévinssesongen åpner for året med druen som i særklasse er mest i vinden på roséfronten: Pinot Noir. Denne gang fra Central Otago på New Zealand, som er blant verdens sørligste vinområder. Fra Sør-Afrika henter vi en litt mørkere og enda mer smaksrik rosévin av Shiraz eller Cabernet Sauvignon.

Mai 2023

Alsace

Vi lanserer en rekke viner fra Frankrikes tørreste og varmeste vinområde: Alsace. Her er det lett å drive økologisk eller biodynamisk, og vi lanserer blant annet rødvin av Pinot Noir og hvitvin av Riesling og Pinot Gris.

Bobler

Både 17. mai og bryllupssesongen står for døren i mai, og da hører gode bobler med. Både i glasset og som gave. Vi fyller på det allerede rike champagne-utvalget i polhyllene med årgangs-Blanc de Blancs og rosé-champagne på saignée-metoden. Chardonnay fra USA har en sterk posisjon i Norge, og nå er det på tide at amerikansk musserende også får plass i sortimentet. Kunder som i dag drikker prosecco og crémant får tilført et kvalitetsalternativ fra Trento i Nord-Italia.

Hvitvin

Garda-sjøen i Italia er et drømmereisemål for mange, og det er nettopp her flere av vårens lyse og lette nyheter plukkes fra. Lugana er hvitvin av druen Turbiana, med aroma av steinfrukt og blomster. Lokale druer som Groppello og Marzemino bidrar i rosévin fra Garda, mens den friske og fruktige rødvinen Bardolino gjerne kan drikkes lett avkjølt når mai begynner å ligne på en sommermåned.

Rosévin

Vi lanserer italienske roséviner basert på druen Sangiovese innenfor Chianti Classico og druen Nebbiolo i Nord-Piemonte.

Også andre europeiske land får være med på rosébølgen: Syrefrisk Schilcher fra Østerrike, kompleks og konsentrert fransk Bandol og den populære tyske Pinot Noir-roséstilen på både flaske og BiB.

Klimasmart emballasje

Aluminiumsboks er en klimasmart emballasjetype som egner seg godt til tur, friluftsliv og uformelle sosiale sammenkomster. I mai 2023 kommer det fire stiler på metallboks i polhyllene: Hvit Verdejo og katalansk rosévin fra Spania, fruktig og stilig amerikansk hvitvin og en smaksrik sørafrikansk rødvin.

Sommerdrinker

Med sola kommer isbitene og cocktailglassene frem hos mange, og vi tilrettelegger også denne gangen for leskende sommerdrinker. En ferdigblandet negroni fjerner behovet for bartenderkunnskap, mens den blandelystne kan more seg med sommerakevitt, hylleblomstlikør og gin i marinestyrke – «navy strength».

Sider og sake

I siderhylla får alle de norske sidervariantene selskap av en kompleks og livlig franskmann fra Bretagne, og alle som tar med seg sushi-middagen utendørs kan plukke med seg en liten boks sake fra hyllene våre. 

Øl

På ølfronten ber vi om «Lite», en øltype som gjør det godt i dagligvarebutikkene: Lys lager med færre karbohydrater, og som i tillegg er glutenfri. Ølkundene som vil ha litt mer smak og farge på det leskende vårbrygget kan velge en tradisjonell Altbier, som opprinnelig kommer fra Düsseldorf i Tyskland.

Portugisisk hvitvin

Portugisisk hvitvin på BiB er det ikke mye av i polhyllene fra før, men salget øker. Derfor kommer det i mai 2023 en Arinto fra Lisboa i vårt mest populære format. Fra Douro lenger nord henter vi dyrere, mer kompleks og jordsmonnspreget hvitvin, basert på Rabigato-druen.