Tilbake
Om ossVår historie

Vinmonopolet de neste hundre år

Vinmonopolet har rundet hundre år, og administrerende direktør Elisabeth Hunter deler noen tanker om hva Vinmonopolet skal være i tiden framover, og hvilke muligheter og utfordringer som ligger foran oss.
Elisabeth_artikkelbilde .jpg

Vinmonopolets historie er på mange måter den usannsynlige historien om et statlig monopol som ble folkets favoritt. Det skulle egentlig ikke vært mulig. Det lærte jeg i alle fall i den verdenen jeg kommer fra. Blant økonomer er begrepet monopol nærmest for et skjellsord å regne.

Vinmonopolet – ønsket av alle

Da Vinmonopolet ble etablert for hundre år siden, var det et mål å sikre norsk handel med vinlandene i Europa. Etter hvert ble vi et av samfunnets viktigste virkemiddel for å begrense skadevirkningene av alkohol – for den enkelte og for samfunnet som helhet. Og i 2022 ble Vinmonopolet omdømmevinner for tiende år på rad.

For at et monopol skal ha politisk støtte over tid, må det ha oppslutning i befolkningen. Vinmonopolet har en ambisiøs visjon – å være ønsket av alle. Da må folk flest være så fornøyd med vinmonopolordningen at de aksepterer den begrensningen monopolet innebærer i tilgangen på alkohol. For å bestå framover trenger vi støtte fra alle – unge, gamle, politikere og avholdsfolk – absolutt alle!

Ansvarlig salg gjennom hundre år

Grunnlaget for vinmonopolordningen er politisk, begrunnet i hensynet til folkehelsen. Vinmonopolet skal begrense skadevirkningene av alkohol gjennom ansvarlig salg, blant annet ved å forhindre at mindreårige får tak i alkohol. 

Ansvaret defineres av samfunnsoppdraget vårt, og det norske alkoholreklameforbudet står sentralt. Vinmonopolet oppfordrer ikke til kjøp av alkohol, og vi likebehandler alle leverandørene våre. Når de butikkansatte gir deg råd om drikke til maten, legger de dine behov og sin objektive fagkompetanse til grunn. Vi har ingen økonomisk egeninteresse av at du skal kjøpe mer eller velge noen produkter framfor andre. Det strenge systemet for vareplassering i butikkene våre er også regulert av alkoholreklameforbudet. Hos oss har alle leverandører lik markedstilgang, og ingen kan betale seg til bedre hylleplasser.

I dag står Vinmonopolet sterkt og har bred politisk støtte i Norge. Så jeg er ikke så bekymret for Vinmonopolets framtid. Men vi er en del av EØSsamarbeidet, og dersom de nordiske monopolene blir utfordret i for stor grad, kan det svekke folkehelseargumentet. Ta for eksempel gårdssalg, som har vært tillatt i Norge de seneste årene. Jeg synes det er veldig fint at man kan kjøpe lokale produkter rett fra produsent, som sider fra eplebøndene i Hardanger. Men kommer det mange slike unntak, kan summen utfordre Vinmonopolets legitimitet som alkoholpolitisk virkemiddel.

Det aller viktigste målet mitt er at du som kunde også i framtiden skal ha tillit til Vinmonopolet som faghandel.

Vi er balansekunstnere

Samtidig som Vinmonopolet skal begrense salget, er alkohol en lovlig vare i Norge, og vi skal selge den. Vi skal altså både begrense salget og begeistre og skape inspirerende opplevelser for kundene våre – hver eneste dag. Derfor pleier jeg å si at vi er balansekunstnere. Denne balansegangen krever mye av oss, men har også bidratt til at vi har verdens beste medarbeidere. Alle de flinke ansatte er Vinmonopolets «gullbeholdning». De leverer på kundemøte og samfunnsoppdrag i dag, og det er de som kommer til å sørge for at Vinmonopolet også er ønsket i framtiden.

Da Vinmonopolet ble etablert i 1922, møtte kundene våre tre køer. Først måtte de bestille varene av én person, så gikk de til kassa for å betale, før varene ble pakket og utlevert et tredje sted. Først fra 1960 ble alt samlet ved én disk. Selvbetjente butikker ble testet ut fra 1999, og etter hvert forsvant diskene. I dag har netthandel overtatt en del av salget, og vi prøver ut selvbetjente kasser. Vi tester også «klikk og hent», der du bestiller og betaler på forhånd og henter varene i et skap i butikken.

Vinmonopolet ville ikke bestått i dag hvis ikke vi hadde endret oss. Og skal vi overleve i hundre år til, må vi tilby de nye teknologiske løsningene kundene forventer, samtidig som vi ivaretar det ansvarlige salget. Det blir spennende å se hvor langt utviklingen tar oss. Men Vinmonopolet er en spesiell bedrift som selger en spesiell vare. Det er ikke vi som skal dra den teknologiske utviklingen framover.

En faghandel i verdensklasse

Som faghandel tilbyr Vinmonopolet et stort og godt vareutvalg. Vi er også veivisere i dette mangfoldet. Kundene våre kan mye om øl, vin og mat og drikke. De interesserte får stadig flere kilder til informasjon, og forventningene til oss øker. Fagkunnskapen vår er en ferskvare som stadig må vedlikeholdes og utvikles. Samtidig som vi har en lang historie med mange faste merker i hyllene, kommer hele tiden nye produkter til. Og når matvanene våre endres, ønsker vi også andre typer drikke til maten.

Jeg er veldig stolt av de ansattes kompetanse. Gjennom opplæring og smakinger i butikk kjenner de produktene godt, og kan gi deg pålitelig faginformasjon om varenes kvalitet og hvordan de best skal brukes.

En foregangsvirksomhet på bærekraft

Bærekraft er et tema som opptar hele samfunnet vårt i dag, og som jeg tror blir enda viktigere framover. Skal det gi mening å snakke om Vinmonopolet de neste hundre årene, må jo først og fremst klodens framtid sikres. Klimaendringene har langt alvorligere konsekvenser enn påvirkning på vinproduksjonen, men i vår bransje ser vi noen konkrete utslag på nært hold. For eksempel gjør temperaturendringene at noen vinområder og druetyper som var klassiske for hundre år siden, nå står i ferd med å miste sin betydning.

Bærekraftarbeidet er noe vi selv ønsker å legge stor vekt på, samtidig er det en forpliktelse vi har. Regjeringen la nylig fram en eierskapsmelding med tydelige forventninger til statlig eide selskaper, særlig når det gjelder bærekraft, klima og natur. Resten av samfunnet, og ikke minst kundene våre, forventer også at vi skal være en aktiv bidragsyter her.

Vi vet at mer enn 90 prosent av klimaavtrykket vårt kommer fra produktene vi selger, først og fremst fra emballasjen. Derfor satser Vinmonopolet tungt på lettvekt. Jeg er sikker på at vi kommer til å se helt nye, miljøsmarte emballasjeløsninger i framtiden. Og jeg håper på sterk politisk støtte i dette viktige arbeidet framover, for eksempel gjennom felles miljøkrav i EU.

Sammen er vi sterke

Vinmonopolet gjør veldig mye bra, men vi må gjøre enda mer. Vi har store utfordringer – og store muligheter. Sammen med de andre nordiske monopolene er vi verdens største innkjøper av alkohol, noe som gir oss en unik mulighet til å drive hele bransjen i en mer bærekraftig retning.

Det aller viktigste målet mitt er at du som kunde også i framtiden skal ha tillit til Vinmonopolet som faghandel. Du skal kunne stole på vår kompetanse og objektiviteten i anbefalingene du får fra oss. Du skal kunne ha full tillit til kvaliteten i produktene vi selger og til at vi tar ansvar for menneskerettigheter og klima og miljø. Da tror jeg Vinmonopolet vil kunne fortsette ansvarlig salg av alkohol i minst hundre år til – til kundenes og samfunnets beste. 

Podkast 321. Jubileum! Elisabeth Hunter på besøk

Vi feirer 100 år! Vinmonopolets administrerende direktør, Elisabeth Hunter, er på besøk. Hun forteller om hvordan det er å være direktør, svarer på quiz og tenker høyt om fremtiden. 30. november er selveste bursdagen, derfor deler vi denne bonusepisoden i dag.