Du benytter en utdatert nettleser som Vinmonopolet.no ikke lenger støtter

Vennligst last ned en av følgende oppdaterte, gratis og gode nettlesere:

Vi ønsker deg velkommen igjen.

Planen for produktlanseringer januar - mai 2018 er klar

Lanseringsplanen inneholder spesifikasjoner for produkter vi planlegger å lansere i basis- og partiutvalget i januar, mars og mai 2018.

Tekst:
Vinmonopolet

foto

Foto:
Miss Boo

Vinmonopolet skal sikre bredde, kvalitet og lønnsomhet i produktutvalget. Dette gjør vi ved en kontinuerlig optimalisering av eksisterende sortiment, kombinert med spennende nylanseringer blant annet i form av fagtemaer. Analyse av historikk og nåsituasjon kombinert med kunnskap om generelle trender gir bakgrunn for de valgene vi gjør.

Produktspesifikasjoner for basis- og partiutvalget for januar, mars og mai 2018 (Excel Online)

In English (Excel Online)

 

Helse og samfunnsansvar 

Forbrukerne er fortsatt opptatt av helse, og etterspør i økende grad bærekraftige- og naturlige produkter. De vil ha god smak og kvalitet, og betaler gjerne mer for det, og det skal gjerne være autentiske produkter med en historie. Lavalkohol og alkoholfritt er stadig mer etterspurt. Trenden lyst og lett fortsetter, mens andre forbrukere søker til klassiske vintyper. Naturlig og autentisk, lyst og lett, helse og samfunnsansvar er dermed stikkord for denne planen. 

Gjennom denne lanseringsplanen skal vi blant annet skape bredde med røde og hvite viner fra både Roussillon og Alto Adige, samt kvalitetshvitvin fra Østerrike. Vi har også et oppmerksomhet på produkter med lavt alkoholinnhold fra ulike land.

I New Zealand blir druer som Sauvignon Blanc og Pinot Noir stadig mer brukt til å lage spennende viner. Wairarapa er en New Zealandsk vinregion som kan tilby kvalitetsviner basert på nettopp disse druetypene. For å tilby bredde innenfor vårt utvalg av vin fra New Zealand, ønsker vi å presentere denne regionen for våre kunnskapsrike kunder.

Musserende er fortsatt i vekst og vi ønsker å skape bredde i denne kategorien med produkter «utenfor allfarvei». 

Når det gjelder brennevin, har vi en rekke spesifikasjoner hvor vi ønsker å tilføre bredde i ulike kategorier, samt noen spesifikasjoner for å tette hull i sortimentet. Der vi i forrige plan var opptatt av lokale produkter, har vi i denne planen et noe bredere perspektiv med spesifikasjoner på blant annet tequila, mezcal, whisky og bourbon.

Utviklingen i øl-kategorien fortsetter, og vi er opptatt av å ha et sortiment som i så stor grad som mulig oppleves som relevant og oppdatert. Med spesifikasjoner på blant annet barley wine, brown ale, saison samt mer lokale øltradisjoner ønsker vi å ta høyde for endringer i markedet, samtidig som vi lanserer produkter innenfor stiler som har vært noe underrepresentert.


Lettvektsflasker og PET

Vinmonopolet fikk i januar 2017 resultatene fra en stor undersøkelse som omhandler miljøbelastningen fra alkoholholdige drikker, som blir distribuert av de nordiske alkoholmonopolene. Blant de tiltakene som kan redusere bransjens fotavtrykk mest og raskest, er å bruke mindre glass. Produksjonen av glass er enormt energikrevende og fører følgelig også til store miljøbelastninger. Vi ønsker derfor å starte arbeidet med å redusere mengden emballasjeglass så raskt som mulig. Denne lanseringsplanen har derfor krav om lettvekt eller PET på alle svakvin-spesifikasjoner under 150 kroner. Vi anmoder dere alle i tillegg sterkt om å levere lettvektsglassflasker under 420 gram der det lar seg gjøre, og på flest mulig spesifikasjoner med krav om glassflaske. Det jobbes for fullt med å registrere flaskevekt på eksisterende sortiment og fra høsten av vil vi være i stand til å sette mål for dette arbeidet.

Fremover vil Vinmonopolet inkludere alle avvikende volumstørrelser av svakvin og sterkvin i rangeringsrapporten, og dermed også endre innkjøpsrutinen for disse varegruppene. Det er derfor flere spesifikasjoner med mulighet for simultanlanseringer av andre flaskestørrelser enn 75 cl. 


Fleksibilitet

Vi har behov for fleksibilitet i våre innkjøp, og vi har derfor, som i de forrige lanseringsplanene, begrenset antallet spesifikasjoner, og vil supplere med flere markedsmeldinger. 

Alle kommentarer eller spørsmål til spesifikasjonene i denne lanseringsplanen kan rettes til våre innkjøpere. 

--------------------------

Salgstall

Det er stor etterspørsel etter Vinmonopolets salgstall. I dette regnearket kan du sortere på hovedvaretype, varetype og ned på artikkelnivå i årene 2012-2016 (NB! Filen er på 10 MB og krever at du har Excel installert på maskinen). Her finner du våre øvrige salgstall