Tilbake
Lanseringer

Nyhetslansering mai 2025

Dette er Vinmonopolets ønsker for nye produkter til årets tredje lansering i basis- og partiutvalget.

Gå til Lanseringsplanen for første halvår 2025 for å laste ned en detaljert oversikt over kravspesifikasjonene.

Hva er lanseringsplanen til Vinmonopolet?

Dette er et anbudsdokument der vi beskriver hvilke produkter vi ønsker å lansere i polhyllene neste år. Grossistene sender inn vareprøver fra sine produsenter, som smakes og bedømmes i SPI (Sensorisk prøveinstans) før vi kjøper inn produkter til basis- og partiutvalget.

New Zealand

I mai ønsker vi å vise frem vin fra Sørøya på New Zealand, slik at flere kunder kan oppdage hva vinmakerne i øyriket har å by på. Dette gjør vi ved å etterspørre et bredt utvalg viner fra ulike regioner: Energisk Sauvignon Blanc fra kjølige Awatere Valley i Marlborough. Sauvignon Blanc i kompleks og fatpreget stil. Kjølig og mineralsk Chardonnay med liv og konsentrasjon. Saftig og fokusert Pinot Noir fra North Canterbury og litt mørkere, varmere Pinot fra Central Otago.

Albariño/Alvarinho

Albariño/Alvarinho øker i popularitet både nasjonalt og internasjonalt, og vi ønsker å fremheve druens variasjon og kvaliteter fra ulike land hvor noen produsenter har begynt å eksperimentere. Fra et av de mest historiske områdene for denne druen, Minho i Portugal, etterspør vi både en fatfermentert hvitvin og en musserende vin som gir et fullverdig alternativ til crémant, samt en rosévin hvor Alvarinho typisk blandes med blå druer som Vinhão. I tillegg vil vi vise frem hvordan Albariño fremstår i California i USA, hvor salget av hvitvin er sterkt dominert av Chardonnay.

Portugal

Også blant våre lanseringer fra portugisiske Alentejo er Alvarinho til stede, hvor druen sammen med Arinto kan gi kjølig og syrefrisk hvitvin. Både for hvitt og rødt etterspør vi vin som er økologisk og/eller har den nylig godkjente WASP-sertifiseringen. Dette bærekraftmerket er også med når vi ber om en saftig rødvin fra Portugals tørreste og varmeste region.

Alsace

Ved å rette blikket mot franske Alsace fremhever vi kombinasjonen av tradisjonelle teknikker og innovative tilnærminger som gjør denne regionen så unik. Stadig flere lager spennende økologisk oransjevin av den gamle traveren Gewürztraminer, en oppfølger til field blend-temaet i mars med en kompleks hvitvin - og høykvalitets rød Pinot Noir med Grand Cru-status fra vinmarkene Hengst og Kirchberg de Barr.

Hellas

Et annet sted hvor tradisjoner og trender møtes i skjønn forening, er Hellas. Vi bygger videre på Assyrtiko-lanseringene i januar ved å be om en hvitvin basert på Savatiano-druen, kjent fra Retsina, som nå får nytt liv gjennom produsenter som leker med skallkontakt. I tillegg lanserer vi en boblende Pet Nat, som symboliserer den nye generasjonens lekne tilnærming til det håndlagde og autentiske.

Musserende vin

Musserende vin opplever en betydelig vekst i etterspørselen, med stadig flere forbrukere som velger bobler til både hverdags og fest. Mai og juni er høysesong for festligheter, og vi utvider sortimentet med en rekke nyheter i høyere prisklasser. Pet Nat fra Portugal gjenspeiler portugisiske vinprodusenters og norske kunders økende forkjærlighet for denne vinstilen. Vi etterspør også økologisk Blanc de Blancs Champagne, og en årgangs-BdB-Champagne for å utvide høykvalitetssegmentet. I tillegg lanserer vi to engelske musserende: en rimeligere og mer tilgjengelig variant tiltenkt søkende kunder, og en årgangsvin fra enkeltvinmark som viser noe av det beste kongeriket har å by på.

Rosé

Rosésesongen fortsetter med økologisk rosé på BiB fra Abruzzo. Intensjonen er å tilby et sør-italiensk alternativ til kundene som ønsker rosévin på bag-in-box. Den lyse, klassiske Provence-stilen skal vi også ha mer av, denne gangen en økologisk variant på klimasmart PET-flaske med pant. Dette er en del av vårt arbeid med å etablere PET-emballasje i høyere prissegmenter. Tysk rosévin øker i popularitet og vi etterspør derfor en økologisk Pinot Noir rosé for å gi bredde i sortimentet både på helflasker og halvflasker.

Japan

Brennevinslanseringen i mai har fokus på Japan. Japanske produkter har økt popularitet i Norge på grunn av den voksende interessen for japansk mat og drikke, så vel som japansk popkultur og reisemål. Vi lanserer sitrusbomben Yuzu-Shu, japansk gin smaksatt med yuzu eller kirsebærblomstene sakura - og den japanske ferdigdrinken Chūhai som er laget av brennevinet shochu og sitrusfrukt. Også innen sake ser vi en dobling i salgstall og økende betalingsvilje. Vi etterspør derfor en kvalitetssake produsert på tradisjonell metode som kan appellere til den dedikerte kunden. Ettersom denne stilen har mer kompleksitet, fruktighet og umamismak enn standard sake vil den også kunne tilføre noe ekstra i møte med mat.

Innovativ og miljøsmart emballasje

På bærekraftsfeltet fortsetter vi med egne spesifikasjoner med innovativ emballasje. Vi etterspør to svært populære stiler - tysk Riesling og toskansk Sangiovese - med krav til 80 % resirkulert glass i de lette glassflaskene. Dette er et tema som er tydelig definert i veikartet til de nordiske monopolene, og er strategisk viktig for å redusere klimafotavtrykket for glass. Vi fortsetter dessuten å drive utvikling og implementering av innovative og miljøsmarte emballasjeløsninger ved å lansere en spansk rosévin på rPET-flaske.