Gå til Lanseringsplanen for første halvår 2025 for å laste ned en detaljert oversikt over kravspesifikasjonene.
Hva er lanseringsplanen til Vinmonopolet?
Mosel
Flere av våre lanseringer i mars handler om vin dyrket på skifer-jordsmonn. I Priorat i spanske Catalonia dyrkes det terroirpregede og komplekse Garnacha-baserte viner av høy kvalitet for den dedikerte kunden. Både de hvite og de røde herfra har Garnacha som hoveddrue. Mosel i Tyskland, kjent for sine stupbratte vinmarker og ulike typer skifer, tilbyr slanke og mineralske viner fra vinmarker med vakre navn som Himmelreich og Badstube. Denne lanseringen byr på syrefrisk Riesling og elegant Pinot Noir fra Mosel.
Field blends
Field blends er en gammeldags måte å dyrke druer på – der ulike druetyper plantes sammen og senere gjenforenes i flasken. Flere av marslanseringene er slike viner, som viser kompleksiteten og harmonien denne tilnærmingen kan gi. Palhete er en portugisisk vinstil, der grønne og røde druer blir til saftige, lyse, delikate rødviner som er perfekte lett avkjølt. Gemischter Satz fra Wien har økt i kvalitet siden vinstilen fikk sin egen appellasjon, og vi ber om vin fra en enkelt vinmark. I California i USA har flere produsenter revitalisert field blend-tankegangen, og vi ber om en rødvin som skal appellere til kvalitetsbevisste kunder.
Klassiske Bordeaux-druer
De klassiske rødvinsdruene i Bordeaux har blitt tatt i bruk verden over, og blant de påskelam-vennlige vinene i mars 2025 finner vi en rekke viner med slike druer som utgangspunkt. Fra Italias nordøstlige område ber vi om en blend basert på Bordeaux-druer som gjerne inkluderer lokale druer som Teroldego og Lagrein. Fra Friuli lenger øst lanserer vi Cabernet Franc, med gjenkjennelig urtepreg og saftig munnfølelse. I Loire fokuserer vi også på Cabernet Franc, som trives i dalens sentrale deler og gir slanke viner med delikat aromaprofil og relativ lav alkohol. Fra Napa Valley tilbyr vi en rødvin med 85 % Cabernet Sauvignon, en klassiker innen kalifornisk vin og et alternativ til Bordeaux som vil utvide vårt sortiment for dedikerte kunder.
Bærekraftig fra Sør-Afrika
Videre går ferden til Sør-Afrika. For å skape bredde innenfor etisk sertifiserte viner, etterspør vi en høykvalitets hvitvin som skal være sertifisert av Certified Heritage Vineyard og vil tiltrekke både bevisste og søkende kunder. Vi utvider vårt utvalg av bag-in-box med en etisk sertifisert hvitvin basert på Chenin Blanc og andre druer som gir en stil ulik bestselgerne Sauvignon Blanc og Riesling. Til slutt kommer det saftig og ungdommelig rødvin basert på Pinotage. Denne etisk sertifiserte rødvinen vil kunne treffe et bredt publikum med sin modne frukt og moderate tanninprofil.
Muscadet
Vest i Loire-dalen i Frankrike finner vi Muscadet, en av de mest distinkte vinene fra regionen. Vi etterspør to økologiske hvitviner fra Loire: en Muscadet Sèvre-et-Maine Sur Lie, til en noe lavere pris; og en litt dyrere vin fra gamle vinstokker i utvalgte landsbyer som Gorges og Clisson, eller de noe mindre kjente Le Pallet og Monnieres-Saint Fiacre.
Rosévin
Rundt påsketider starter vi rosésesongen med temaet «Shades of Pink» og tilfører sortimentet rosa viner, både stille og musserende. Fra Australia søker vi en prisgunstig, musserende rosé, samt en rosévin på pouch som både skal by på livlig fruktighet og klimasmart emballasje. Vi etterspør også en «blush rosé» fra New Zealand, basert på Sauvignon Blanc og Pinot Noir, for å utvide utvalget for våre prisfokuserte kunder.
Musserende vin
For å kickstarte boblesesongen lanserer vi en musserende vin fra Alta Langa i Piemonte. I tillegg introduserer vi en prisgunstig, fruktdrevet musserende vin fra Australia, basert på tradisjonell metode og priset under 185 kr.
Ferdigblandede drikker (RTD)
Ferdigblandede drikker i porsjonsstørrelse (RTD) er en global trend med økende interesse. I mars 2025 lanserer vi to slike drinker: Bellini og Margarita. Andre produkter som kan passe til påskefjellet og ivaretar noen av de største trendene er bitterlikør og gin. Vinmonopolet lanserer også spansk brandy som har fått økende oppmerksomhet i Europa gjennom cocktail-trenden og god kvalitet til overkommelig pris.
Lyst øl
I januar sa vi at «brown is beautiful», mens i mars ser vi mot våren, etterspør lysere øl og slår fast at «blondes have more fun». Helt konkret ber vi om belgisk blond og golden strong ale eller tripel. Fra Norden ber vi også om lys lager. Alle skal tappes på aluminiumsboks, slik at ølkundene har gode og klimasmarte alternativer til glassflaskene vi selger mange av.