
Kraftig reduksjon av klimagassutslipp krever en omstilling i måten Vinmonopolet drives på, og ikke minst en omstilling knyttet til hvordan produktene våre lages, emballeres og fraktes. Endringene er i gang, men takten må økes for at vi skal nå de ambisiøse målene vi har satt oss.
Emballasje har størst betydning
Våre desidert største klima- og miljøpåvirkninger skjer i leverandørkjeden. Dyrkingen av råvarene, produksjonsprosessene, emballasjen, samt transporten av produktene vi selger er der klimautslippene i all hovedsak stammer fra.
En studie gjennomført av de nordiske alkoholmonopolene viser at hele 43 prosent av CO2-utslippene til vin - fra vugge til grav - er knyttet til produktemballasje alene. Produksjon og transport av tunge glassflasker krever spesielt mye energi. Vi jobber derfor systematisk med å få flere av produktene våre over på lettere emballasje, da det er emballasjevekten som har mest å si for klimafotavtrykket.