Tilbake
Om oss Bærekraft

Merkeordninger innen bærekraft

Disse sertifiseringene danner grunnlaget for Vinmonopolets bærekraftsmerker.

Det finnes mange sertifiseringer som fremmer produksjon av alkoholholdige produkter som ivaretar både klima og miljø, samt etiske arbeidsforhold. Kun noen av disse merkeordningene er på et nivå som er anerkjent av de nordiske alkoholmonopolene.

Dessverre eksisterer det ikke et felles, globalt rammeverk for hva merkeordningene skal omfatte. Vi har gjort det enklere for deg som kunde å ta bærekraftige valg hos oss; i samarbeid med de andre nordiske monopolene har vi gjennom sammenlignende studier funnet ut at merkeordningene og sertifiseringene i tabellen under er på et akseptabelt nivå.

SertifiseringLandSertifisert etiskMiljøsertifisert produksjon
FairtradeInternasjonaltX
Fair for lifeInternasjonaltX
Bodegas de ArgentinaArgentinaX
Sustainable Wines of AustraliaAustraliaX
Fair'n'GreenFrankrike, Østerrike & ItaliaX
Haute Valeur Environnementale FrankrikeX
Sustainable WinegrowingFrankrikeX
TerraVitisFrankrikeX
Equalitas SrlItaliaX
VivaItaliaX
Sustainable WinegrowingNew ZealandX
Wineries for Climate ProtectionSpaniaX
Sustainable Wines of Great BritainStorbritanniaX
Integrated Production of WineSør-AfrikaX
Integrity and Sustainability Certified Sør-AfrikaX
Sustainability in Practice USAX
Certified California Sustainable WinegrowingUSAX
Certified Sustainable AustriaØsterrikeX

Våre bærekraftsymboler gjør det enklere for deg

Vinmonopolet ønsker å gjøre det enkelt for kundene våre å velge bærekraftige produkter. Derfor deler vi inn disse merkeordningene i to kategorier. Hver kategori har egne symboler som du kan finne på hyllene i butikkene og i filteret i nettbutikken: sertifisert etisk og miljøsertifisert produksjon. I tillegg kan du finne et symbol for klimasmart emballasje, som er definert ut fra vekten på emballasjen. 

Se symbolene som hjelper deg å velge bærekraftige produkter når du handler hos oss

Slik unngår vi grønnvasking på Polet

Vinmonopolet jobber for å begrense såkalt grønnvasking av produkter. Grønnvasking vil si at det brukes vage, feilaktige eller udokumenterte påstander som gir produkter et inntrykk av å være mer bærekraftig enn de faktisk er. 

Vinmonopolets veileder

Vinmonopolet selger stadig flere produkter med merker eller symboler som fremhever bærekraft. Denne type merking av produkter reiser spørsmål både i forhold til alkoholreklameforbudet og markedsføringsloven. Derfor har Vinmonopolet utarbeidet en veileder for leverandørene våre om bruk av bærekraftspåstander på produktemballasje. Veilederen tydeliggjør hva som er i henhold til regelverket og hva som faller utenfor og som vi ikke kan akseptere. 
Målet er å hindre at forbrukere blir villedet, og å påvirke næringsdrivende til å innrette seg etter markedsføringsloven ved etikk- og miljømarkedsføring. Kort fortalt innebærer dette at:

  • Påstander om bærekraft må kunne dokumenteres
  • Det må gis en samtidig forklaring til generelle og vage påstander om bærekraft
  • Bærekraftpåstandene må være relevante
  • Produktet må ses i sammenheng med resten av markedet/sammenliknbare produkter