Det finnes mange sertifiseringer som fremmer produksjon av alkoholholdige produkter som ivaretar både klima og miljø, samt etiske arbeidsforhold. Kun noen av disse merkeordningene er på et nivå som er anerkjent av de nordiske alkoholmonopolene.
Dessverre eksisterer det ikke et felles, globalt rammeverk for hva merkeordningene skal omfatte. Vi har gjort det enklere for deg som kunde å ta bærekraftige valg hos oss; i samarbeid med de andre nordiske monopolene har vi gjennom sammenlignende studier funnet ut at merkeordningene og sertifiseringene i tabellen under er på et akseptabelt nivå.
Sertifisering | Land | Sertifisert etisk | Miljøsertifisert produksjon |
Fairtrade | Internasjonalt | X | |
Fair for life | Internasjonalt | X | |
Bodegas de Argentina | Argentina | X | |
Sustainable Wines of Australia | Australia | X | |
Fair'n'Green | Frankrike, Østerrike & Italia | X | |
Haute Valeur Environnementale | Frankrike | X | |
Sustainable Winegrowing | Frankrike | X | |
TerraVitis | Frankrike | X | |
Equalitas Srl | Italia | X | |
Viva | Italia | X | |
Sustainable Winegrowing | New Zealand | X | |
Wineries for Climate Protection | Spania | X | |
Sustainable Wines of Great Britain | Storbritannia | X | |
Integrated Production of Wine | Sør-Afrika | X | |
Integrity and Sustainability Certified | Sør-Afrika | X | |
Sustainability in Practice | USA | X | |
Certified California Sustainable Winegrowing | USA | X | |
Certified Sustainable Austria | Østerrike | X |
Våre bærekraftsymboler gjør det enklere for deg
Vinmonopolet ønsker å gjøre det enkelt for kundene våre å velge bærekraftige produkter. Derfor deler vi inn disse merkeordningene i to kategorier. Hver kategori har egne symboler som du kan finne på hyllene i butikkene og i filteret i nettbutikken: sertifisert etisk og miljøsertifisert produksjon. I tillegg kan du finne et symbol for klimasmart emballasje, som er definert ut fra vekten på emballasjen.
Se symbolene som hjelper deg å velge bærekraftige produkter når du handler hos oss
Slik unngår vi grønnvasking på Polet
Vinmonopolet jobber for å begrense såkalt grønnvasking av produkter. Grønnvasking vil si at det brukes vage, feilaktige eller udokumenterte påstander som gir produkter et inntrykk av å være mer bærekraftig enn de faktisk er.
Vinmonopolets veileder
Vinmonopolet selger stadig flere produkter med merker eller symboler som fremhever bærekraft. Denne type merking av produkter reiser spørsmål både i forhold til alkoholreklameforbudet og markedsføringsloven. Derfor har Vinmonopolet utarbeidet en veileder for leverandørene våre om bruk av bærekraftspåstander på produktemballasje. Veilederen tydeliggjør hva som er i henhold til regelverket og hva som faller utenfor og som vi ikke kan akseptere.
Målet er å hindre at forbrukere blir villedet, og å påvirke næringsdrivende til å innrette seg etter markedsføringsloven ved etikk- og miljømarkedsføring. Kort fortalt innebærer dette at:
- Påstander om bærekraft må kunne dokumenteres
- Det må gis en samtidig forklaring til generelle og vage påstander om bærekraft
- Bærekraftpåstandene må være relevante
- Produktet må ses i sammenheng med resten av markedet/sammenliknbare produkter