Du benytter en utdatert nettleser som Vinmonopolet.no ikke lenger støtter

Vennligst last ned en av følgende oppdaterte, gratis og gode nettlesere:

Vi ønsker deg velkommen igjen.

Vinmonopolet har enerett på salg av brennevin, vin og sterkøl til forbruker, og er et heleid statlig aksjeselskap underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.

Gjennom fravær av markedsføring, ansvarlig salg og begrenset tilgjengelighet bidrar Vinmonopolet til at alkoholkonsumet i Norge er lavere enn det ellers ville vært.

Vi selger med ansvar

Vi er nærmere 2000 ansatte fordelt på 323 butikker og et kjedekontor i Oslo. Det viktigste vi gjør er å selge alkohol med ansvar, det vil si at vi ikke har som mål å selge mest mulig for å øke vår profitt. Derfor finner du ikke kampanjer som «ta tre, betal for to hos oss» eller paller med salgsprodukter ved kassen. En viktig oppgave for oss er å kontrollere alderen på unge kunder og å hindre langing. I 2017 kontrollerte vi 3,7 millioner legitimasjoner, det vil si nesten 11 prosent av kundene våre. 
 
Vi skal være Polet for alle!
 
Uten å oppmuntre til kjøp, skal vi gi den aller beste servicen og fagkunnskapen til kundene våre. Som monopol, er det viktig at vi tilfredsstiller alle kundegruppers behov – fra burgundelskeren til den som kun er opptatt av pris. Alle skal føle seg velkommen hos oss, få gode råd og finne produkter som passer for dem. Dette er ekstra viktig for oss, fordi vi vet at våre kunder ikke har et alternativt sted å handle.
 
Vi er ikke overalt, hele døgnet!
 
Så er det slik at Vinmonopolet ikke alltid er åpent og vi finnes ikke på hvert gatehjørne. Dette fordi regulert tilgjengelighet er et viktig instrument i norsk alkoholpolitikk, og våre åpningstider fastsettes av Stortinget. I Norge går det ikke å kjøpe en ekstra vodkaflaske litt sent på kvelden eller på impuls fordi du er i dagligvarebutikken. Alkoholforskning viser at dette er et effektivt virkemiddel for å forhindre alkoholskader i samfunnet. Alkoholmisbruk rammer familier og enkeltmennesker, og utgjør en stor kostnad for samfunnet hvert år. Derfor har vi et Vinmonopol. Derfor driver vi ikke reklame og derfor er ansvarlig salg kjernen i vår virksomhet.