Tilbake
Salgstall

Vinmonopolets salgstall 2023

Kort oppsummering og lenke til salgstallene for Vinmonopolet i 2023.

Salget i 2023  

Hele året

Vinmonopolet solgte 95,6 millioner liter i 2023, en reduksjon på 1,8 prosent fra 2022.

- Nedgangen er som forventet fordi salget fortsatt normaliserer seg etter pandemien da full stopp i taxfree og grensehandel, samt betydelig redusert skjenking, medførte historisk vekst under den, sier presseansvarlig i Vinmonopolet Jens Nordahl.

Målt mot 2019, som var siste normalår, er veksten på 16 prosent. Folkevekst, redusert innreiekvote med virkning fra 1. januar 2021 (fra 6 til 4 flasker vin) og færre flyreisende bidrar til å forklare veksten fra 2019. I økonomisk usikre tider er det ikke uvanlig at forbrukerne flytter endel av konsumet til hjemmemarkedet; også dette kan bidra til å forklare veksten mot 2019.

- Rødvin er fortsatt klart største kategori med 42 prosent av salget, men varegruppen hadde en nedgang på 2,2 millioner liter eller 5 prosent. Dette har vært en trend siden 2005 da rødvin nådde sin historiske topp med drøyt 58 prosent av salget, sier Nordahl.

Kategoriene som vokser over tid er de «lette og lyse» som hvitvin, musserende, rosévin, øl, sider og alkoholfritt.

- Denne vridningen i salget mot kategorier med lavere sukker-, alkohol- og kaloriinnhold skyldes både trenden om å være bevisst på det man spiser og drikker, men speiler også klimaendringene. Særlig er temperaturen avgjørende for hva folk velger å kjøpe. Varmere klima favoriserer salget av lette og lyse kategorier, sier Nordahl.

For første gang i historien ble det solgt mer enn én million liter alkoholfrie drikker i løpet av ett kalenderår. Kategorien vokste med 20 prosent og stoppet til slutt på drøyt 1,1 millioner solgte liter.

- Et annet trekk ved 2023 er at alt med bobler stadig øker i popularitet, dette gjelder både musserende, øl, sider og alkoholfrie alternativ, avslutter Nordahl.

Hovedtall 2023

Butikkenes salg 2023

Bestselgere 2023

Første halvår

Ved utgangen av første halvår er Vinmonopolets salg ned 2,2 prosent målt mot samme periode i fjor. 

- Nedgangen er som forventet da pandemien fortsatt medførte uvanlig høyt salg for deler av fjoråret. Nedgangen blir imidlertid stadig mindre, og det kan derfor hende vi snart ser nullvekst når vi sammenlinger oss mot 2022, sier Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet.

Rødvin er største kategori med solid margin. 

- Mens rødvin har markert nedgang for første halvår, ser vi faktisk svak vekst for de lettere og lysere vinstilene hvitvin, musserende og rosévin, sier Nordahl.

Salgsutviklingen for årets seks første måneder føyer seg dermed inn i siste års hovedtrend; vridningen mot de lettere og lysere kategoriene som gjerne har et lavere sukker-, kalori og alkoholinnhold enn de varegruppene nordmenn tradisjonelt har kjøpt. 

I midten av juni dominerte en hetebølge store deler av landet. Det varme været medførte en historisk sammensetning i Vinmonopolets salg.

- For første gang siden 2000, antakelig også for første gang noensinne, har vi solgt mer hvitvin enn rødvin i løpet av én kalendermåned. Temperaturen styrer i stor grad hva folk kjøper, denne salgsrekorden skyldes altså hetebølgen. Straks været blir mer normalt, vil rødvin dominere igjen, sier Nordahl. 

166 pol solgte mer hvitvin enn rødvin i juni, for det meste gjaldt dette i butikker i Oslo, det sentrale Østlandet og kyststripen fra Oslo til Stavanger. I 180 butikker ble det solgt mer rødvin enn hvitvin, dette var for det meste butikker innover i landet, oppover mot fjellene, på Vestlandet nord for Bergen og fra Trøndelag og nordover. 

Salget i juni lå ca. 3 prosent over salget i juni i fjor. Foruten én ekstra salgsdag i juni i år, er det hetebølgen som forklarer veksten for denne måneden isolert. Den underliggende trenden er fortsatt svak nedgang målt mot 2022, et mønster vi forventer gjennom sommeren i år.   

 - Ellers er det grunn til å merke seg at salget av alkoholfritt fortsatt vokser. Det går temmelig sikkert mot nye salgsrekorder for alkoholfritt i 2023, for første gang i historien skal vi over én million liter, sier Nordahl.

Også norsk sider har vekst i salget.

- Stadig flere får øynene opp for denne tradisjonsrike, norske produktgruppen, en produktgruppe som nesten var helt glemt frem til 2016, sier Nordahl.

Last ned datagrunnlaget (excel, eksterne lenker)

Salgstall per måned