Tilbake
Salgstall

Vinmonopolets salgstall 2024

Kort oppsummering og lenker til salgstallene for Vinmonopolet i 2024.

Salget i 2024

Vinmonopolet solgte totalt 92,1 millioner liter i 2024 - en nedgang på 3,7 prosent tilsvarende 3,5 millioner liter fra 2023. 

- Nedgangen er som forventet med tanke på at samfunnet fortsatt normaliseres etter pandemien, sier Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet.

Ifølge Avinor har flytrafikken til utlandet økt med 9 prosent ved utgangen av november målt mot samme periode i fjor. Flere flyreisende innebærer trolig vekst i taxfreesalget. 

SSB melder om en vekst i grensehandelen av vin og brennevin på 16 prosent for 3. kvartal i 2024. 

- Erfaringsmessig vet vi at Vinmonopolets salg går ned når det er merkbar vekst i grensehandelen og flytrafikken til utlandet, sier Nordahl. 

Rødvin

Rødvin er fortsatt klart største kategori med 41 prosent av salget tilsvarende 37,9 millioner liter, men kategorien har også størst nedgang med 2,6 millioner liter i 2024.

- Rødvin har stått i en særstilling her til lands i mange tiår og kommer til å være markedsledende i mange år til. Sakte, men sikkert, endres folk vaner mot litt lettere og lysere kategorier, sier Nordahl.  

Mens det er nedgang for tradisjonsrike rødvinsland som Italia, Frankrike og Spania, er det markert vekst for mindre rødvinsnasjoner som Libanon, Tyskland og Georgia. 

- «Nye» og litt utradisjonelle rødvinland tar markedet med storm. På sett og vis er den nye makrotrenden at det er mange mikrotrender samtidig, sier Nordahl.

Hvitvin

Det er også nedgang for hvitvin, Vinmonopolets nest største kategori med 23,5 millioner liter solgt i 2024. Nedgangen for hvitvin er på 1,8 prosent målt i liter. 

- Fransk hvitvin passerte tyske i 2024, og er nå markedsledende for første gang på 20 år, sier Nordahl. 

Musserende og rosé

Også musserende viner, Vinmonopolets tredje største kategori med 6,7 millioner liter, har nedgang i 2024. 

Derimot er det nullvekst for rosévin, noe som antakelig har sammenheng med en uvanlig varm høst. 

- Salget av rosévin er svært temperatursensitivt, populariteten øker med stigende temperaturer, sier Nordahl. 

Øl

Interessen for øl er stigende. Salget stopp til slutt på 3,7 millioner etter en vekst på 5 prosent fra 2023. Særlig underkategorien «lys lager» driver veksten. 

Lett og lyst

Lett og lyst-trenden befester sin posisjon i 2024. Overordnet dreier fortsatt salget i retning av produktgrupper med et lavere sukker-, kalori- og alkoholinnhold enn det folk tradisjonelt har kjøpt. Helt konkret innebærer dette at hvitvin, musserende, rosevin, øl, sider og alkoholfritt øker sin popularitet på bekostning av rødvin, sterkvin og brennevin. 

Lett og lyst trenden kan forklares med både økende helsefokus og klimaendringer. 

- Med økende temperaturer foretrekker stadig flere slanke og alkoholsvake produkter, sier Nordahl. 

Alkoholfritt

2024 bringer også med seg en durabelig rekord. Salget av alkoholfritt skyter til himmels og stoppet til slutt på drøyt 1,3 millioner liter, tidenes salg av alkoholfritt for Vinmonopolets del, dette etter en vekst på hele 19 prosent fra 2023.

Sider

Også norsk håndverkssider er i vinden som aldri før. Kategorien vokste med 8 prosent til 350.000 liter.

- For ti år siden ble det knapt solgt norskprodusert sider overhodet, nå vinner norsk sider internasjonale priser og opplever generelt økende interesse, avslutter Nordahl. 

Last ned datagrunnlaget (excel, eksterne lenker)

Salgstall måned