Slik fungerer spesiallanseringene
Vinmonopolet lanserer nyheter i spesialutvalget 12 ganger i året, med ulike temaer.
Spesiallanseringene inkluderer kun varer i spesialutvalget. Produktene lanseres først i spesialbutikkene, og dagen etterpå i nettbutikken.
Lanseringsdagen i spesialbutikkene
Lanseringsdagen er nyhetene i spesialutvalget kun tilgjengelig ved fysisk oppmøte i spesialbutikkene for vin, øl eller brennevin. Kundesenteret tar ikke imot kundeordre og de setter ikke henvendelser videre til spesialbutikkene denne dagen.
Se oversikten over spesialbutikkene
Dagen etter: lansering i nettbutikken
Dagen etter blir resten av butikkbeholdningen tilgjengelig i nettbutikken for bestilling og avhenting i spesialbutikkene. Samtidig blir varene som er forbeholdt levering til postkontor tilgjengelig for salg. Dette partiet kan ikke kjøpes den første lanseringsdagen.
Om du trenger hjelp med å legge inn en bestilling, tar Kundesenteret imot ordre fra kl. 10.00.
Køordning ved spesiallansering av vin
Det er svært mange som besøker oss når det er spesiallansering av vin i nettbutikken. Vi har opprettet en køordning for å sikre god og stabil drift.
Før lanseringsdagen:
- Verifisering med BankID:
Du må ha en verifisert kundeprofil med BankID for å kunne handle under lanseringene. Du verifiserer deg bare en gang. Det er kun mulig å ha én verifisert kundeprofil per person.
For å verifisere deg går du inn på Min Side. Når du er verifisert vises det på profilsiden din. - Påmelding i forkant:
For å delta må du melde deg på lanseringen på forhånd. Påmeldingen åpner når lanseringslisten publiseres fredag før slippet, og stenger kl. 20 dagen før lansering i nettbutikken. - Bekreftelse på påmelding:
Når du har meldt deg på, får du en bekreftelse på e-post. Du kan også se påmeldingen under Min side.
Kl. 07.30 - 08.00:
Vinmonopolet.no og appen er utilgjengelige. Besøker du oss i dette tidsrommet, blir du sendt til et digitalt venterom. Tidspunktet du ankommer venterommet har ingen betydning for plasseringen i køen.
Kl. 08.00:
Kunder som har meldt seg på nyhetslanseringen slippes inn i nettbutikken i puljer. Hvilken pulje du blir plassert i er helt tilfeldig. Mens du venter, får du en side med estimert ventetid for din kundeprofil, men det er lurt å følge nøye med da ventetiden kan endres seg underveis. Hvor lang tid lanseringen tar, avhenger av hvor mange som er påmeldt.
Husk at du må være innlogget for å kunne delta.
Når det er din tur:
- Du får 10 minutter til å handle. Bruk tiden godt – etter 10 minutter blir du sendt tilbake i køen og må vente med å handle videre til køen er avviklet og nettbutikken åpner for alle
- Det er ingen prioritering når du er inne i nettbutikken. Her er det førstemann til mølla. Vi gjør oppmerksom på at varer ikke blir reservert før kjøpet er betalt og gjennomført.
Hva hvis jeg ikke er påmeldt?
Dersom du ikke har meldt deg på innen fristen kl. 20.00 dagen før lanseringen, får du ikke delta på den aktuelle lanseringen. Du må da vente til nettbutikken åpner for alle. Et estimert tidspunkt for dette vises på køsiden.
Har du spørsmål? Ta kontakt med kundesenteret
Om tilleggsutvalget
Produktene i tilleggsutvalget er ikke inkludert i nyhets- eller spesiallanseringene, men produktlistene oppdateres den første onsdagen i hver måned. Om du ønsker hjelp til å bestille noen av disse produktene, kan Kundesenteret og butikkene hjelpe deg fra kl 10:00 på lanseringsdagen. Kontakt Kundesenteret for å få tilsendt listene.
Sist oppdatert: