7. mai: Nyhetslansering

Lanseringen inneholder flere lyse og lette produkter som passer til varmere dager.

Praktisk informasjonSlik fungerer nyhets­lanseringene

illustrasjon av vareutvalget.

Litt om produktene i denne lanseringen

New Zealand

I mai ønsker vi å vise frem vin fra Sørøya på New Zealand, slik at flere kunder kan oppdage hva vinmakerne i øyriket har å by på. Dette gjør vi ved å etterspørre et bredt utvalg viner fra ulike regioner: Energisk sauvignon blanc fra kjølige Awatere Valley i Marlborough. Sauvignon blanc i kompleks og fatpreget stil. Kjølig og mineralsk chardonnay med liv og konsentrasjon. Saftig og fokusert pinot noir fra Central Otago.

Les omVin fra New Zealand

Kart og flagg av New Zealand.

Alvarinho

Albariño/alvarinho øker i popularitet både nasjonalt og internasjonalt. Fra et av de mest historiske områdene for denne druen, Minho i Portugal, lanserer vi både fatfermentert hvitvin og musserende vin som gir et fullverdig alternativ til crémant, samt rosévin hvor alvarinho typisk blandes med blå druer som touriga nacional.

Portugal

Også blant våre lanseringer fra portugisiske Alentejo er alvarinho til stede, hvor druen sammen med arinto kan gi kjølig og syrefrisk hvitvin. Her lanserer vi vin med den nylig godkjente WASP-sertifiseringen.

Alsace

Ved å rette blikket mot franske Alsace fremhever vi kombinasjonen av tradisjonelle teknikker og innovative tilnærminger som gjør denne regionen så unik. Stadig flere lager spennende økologisk oransjevin av den gamle traveren gewürztraminer, en oppfølger til field blend-temaet i mars med en kompleks hvitvin - og høykvalitets rød pinot noir med Grand Cru-status fra vinmarken Hengst.

Les omVin fra Alsace

Typisk landsby i Alsace med fargerike hus ved en elv.

Hellas

Et annet sted hvor tradisjoner og trender møtes i skjønn forening, er Hellas. Vi bygger videre på assyrtiko-lanseringene i januar ved å lansere hvitvin basert på savatiano-druen, kjent fra retsina, som nå får nytt liv gjennom produsenter som leker med skallkontakt. I tillegg lanserer vi perlende Pet Nat, som symboliserer den nye generasjonens lekne tilnærming til det håndlagde og autentiske.

Les omVin fra Hellas

Kart og flagg av Hellas.

Musserende vin

Musserende vin opplever en betydelig vekst i etterspørselen, med stadig flere forbrukere som velger bobler til både hverdags og fest. Mai og juni er høysesong for festligheter, og vi utvider sortimentet med en rekke nyheter i høyere prisklasser. Pet Nat fra Portugal gjenspeiler portugisiske vinprodusenters og norske kunders økende forkjærlighet for denne vintypen.

Vi lanserer også økologisk Blanc de Blancs Champagne, og årgangs-BdB-Champagne for å utvide høykvalitetssegmentet. I tillegg lanserer vi to engelske musserende: rimeligere og mer tilgjengelige varianter tiltenkt søkende kunder, og en årgangsvin fra enkeltvinmark som viser noe av det beste kongeriket har å by på.

Les ogsåVerdt å vite om champagne

Gammel vinkjeller med champagneflasker.

Rosé

Rosésesongen fortsetter med full styrke i mai. Den lyse, klassiske Provence-stilen lanseres denne gangen i en økologisk variant på klimasmart PET-flaske med pant. Dette er en del av vårt arbeid med å etablere PET-emballasje i høyere prissegmenter. Tysk rosévin øker i popularitet og vi slipper derfor en økologisk pinot noir rosé for å gi bredde i sortimentet både på helflasker og halvflasker.

Les ogsåHvordan lager man rosevin?

Vinglass med rosevin, bildet tatt ovenfra.

Japan

Brennevinslanseringen i mai har fokus på Japan. Japanske produkter har økt popularitet i Norge på grunn av den voksende interessen for japansk mat og drikke, så vel som japansk popkultur og reisemål. Vi lanserer sitrusbomben Yuzu-Shu, pg japansk gin smaksatt med yuzu og andre japanske vekster. Også innen sake ser vi en dobling i salgstall og økende betalingsvilje. Vi lanserer derfor en kvalitetssake produsert på tradisjonell metode som kan appellere til den dedikerte kunden. Ettersom denne stilen har mer kompleksitet, fruktighet og umamismak enn standard sake vil den også kunne tilføre noe ekstra i møte med mat.

Les ogsåVerdt å vite om sake

Det helles sake fra en karaffel.

Innovativ og miljøsmart emballasje

På bærekraftsfeltet fortsetter vi med egne spesifikasjoner med innovativ emballasje. Vi lanserer to svært populære stiler - tysk Riesling og toskansk Sangiovese - med krav til 80 % resirkulert glass i de lette glassflaskene. Dette er et tema som er tydelig definert i veikartet til de nordiske monopolene, og er strategisk viktig for å redusere klimafotavtrykket for glass. Vi fortsetter dessuten å drive utvikling og implementering av innovative og klimasmarte emballasjeløsninger ved å lansere en spansk rosévin på rPET-flaske.

Les mer omFlasker med pant på Polet

Pantemerkene.